Kansainvälinen tietojenkäsittelytieteen koulutusviikko 9.-15.12.2019

Useampaan ammattiin liittyy tietojenkäsittelytiede. Vaikka lapsesi ei olisi kiinnostunut matematiikasta tai tietotekniikasta, on hyvin todennäköistä, että hän löytää ammatin, jolla ei ensinäkemältä ole mitään tekemistä tietojenkäsittelytieteen kanssa, mutta joka osoittautuu lähemmin tarkasteltuna alaksi, johon tietojenkäsittelytiede kuuluu erottamattomana osana.

Kansainvälinen Tietojenkäsittelytieteen koulutusviikon (Computer Science Education Week) tavoitteena on kasvattaa tietoisuutta tietojenkäsittelytieteen koulutuksen tärkeydestä eri aloilla.

Tämä viikko tarjoaakin erinomaisen mahdollisuuden kotikoululaisille, jotka ovat kiinnostuneet tietojenkäsittelytieteeseen liittyvistä aloista.

Olemme listanneet kymmenen ammattivaihtoehtoa tietojenkäsittelytieteen alaan liittyen omalle listallemme, mutta todellisuudessa näitä ammatteja on paljon enemmän.

Astronomi. Astronomeilla on kiehtovia vastuita ja mahdollisuuksia. Onko ulkoavaruus aina kiehtonut lastasi? Hän saattaa olla kiinnostunut tavoittelemaan astronautin ammattia!

Biologi. Biologin ammatti on monipuolinen koska se palvelee sateenvarjo paikkoja monistaceri opinnoista. Biologina henkilö voi tutkia neurobiologiaa, meribiologiaa, mikrobiologiaa, ja paljon muuta.

Insinööri. Insinööri voi työskennellä teknologian alalla titojenkäsittelyn insinöörinä, ohjelmoijana, robotiikan parissa, lääketieteen alalla ja jopa ympäristöteknologian insinöörinä.

Kemisti. Kemistillä on usein erikoisaloja. Ajatellaanpa biokemiaa, ruokatiedettä, laboranttia, ympäristökemistiä ja monia muita! Kemistit eivät rajoitu vain lääketieteen alalle, vaikka nekin alat ovat välttämättömiä!

Fyysikko. Fyysikko voi erikoistua useille aloille. Henkilö, joka on kiinnostunut fysiikasta voi soveltaa osaamistaan ilmailuun, fysiikan opettamiseen, ydinfysiikkaan, atomi/molekyylifysiikkaan, optiikkaan, akustiikkaan, robotiikkaan, avaruusfysiikkaan yms.

Ohjelmistokehittäjä. Tietojenkäsittelytieteen lisäksi moni on kiinnostunut ammateista, joihin kuuluu ohjelmointia, eli koodausta ja ohjelmistokehittämistä. Lisääntyvän digitaalikauden myötä, ohjelmisto on välttämätön lähes jokaiselle menestyvälle yrityksille. Ohjelmistokehitys tarjoaa tuottavan työkentän, mutta se rohkaisee oppilaan loogista ajattelua! Tietojenkäsittelytieteen työpaikkoja on paljon tarjolla ympäri maailmaa!

Tietoturvapäällikkö. Tietoturvallisuus on ehkä vähemmän tunnettu uravaihtoehto, mutta se on kasvava ja tärkeä ala. Kuten ohjeistokehittäjillekin, tietoturvapäälliköille on jatkuva tarve johtuen digitaalisuudesta riippuvaisesta maailmasta. Verkkorikollisia tulee aina olemaan, ja mitä enemmän on teknologiaa sitä enemmän on hakkereita ja verkkovarkaita. On tärkeää vartioida teknologiaamme, ja se juuri on tietoturvapäällikön rooli. Suuremmassa mittakaavassa kyseessä on taistelu taitavia verkkorikollisia vastaan.

Sähköteknikko. Sähkömiehille on aina tarvetta. Maailmamme on riippuvainen sähköstä, eikä se tosiasia tule muuttumaan pitkiin aikoihin. Yksi kiehtova fakta sähköteknikoista on se, että moni heistä oppii työnsä oppisopimuskoulutuksen kautta ennemmin kuin ammattikoulussa. Oppisopimuskoulutus saattaa olla hyvä vaihtoehto yläkoulusta juuri valmistuneelle kotikoululaiselle, joka voisi tällä tavalla aloittaa mahdollisen uransa oppimisen.

Rikostekninen tutkija. Jos kotikoululaista kiehtoo rikossarjat, mysteerit ja etsivän työ, hän voisi tavoitella uraa rikosteknikkona. Rikosteknikko kerää todistusaineistoa rikospaikalta, tutkii DNA-näytteitä. Hänellä on iso rooli sen määrittämisessä voiko todisteet ratkaista rikoksesta epäillyn tuomitsemisen rikoksesta.

Lentäjä. Lentäjä on suosittu ammatinvalinta, mutta tiesitkö, että tietojenkäsittelytiede liittyy tähänkin ammattiin. Lentäjille on aina työtä niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Lentäjältä vaaditaan perustietämys fysiikasta, tietojenkäsittelytieteestä ja syventävästä matematiikasta.

Olemme nostaneet esille kymmenen vaihtoehdon listamme, mutta todellisuudessa ammatteja on lukemattomia.

Tutustu tästä Tietojenkäsittelytieteen koulutus viikkoon https://csedweek.org/about