MILLAINEN ON KOTIKOULUPÄIVÄMME 2020

Yleensä ottaen kotikoulun pitäjät, ovat hyvin kiinnostuneita toisista kotikoulun pitäjistä, erityisesti heidän koulupäivästään. Minä ainakin olen. ”Miten oikein pidät koulua?” on kysymys, jonka kuulen kaikkein useimmin ystäviltäni ja tapaamiltani ihmisiltä.

Vastaus riippuu tietenkin vuodenajasta, luokka-asteesta ja siitä missä olemme menossa kunkin vuoden opetussuunnitelmassa.

Enimmäkseen meillä on kaksi tyypillistä ohjelmaa riippuen ulkona vietettyjen tuntien ajankohdasta. Kiireisenä päivänä me toimimme kutakuinkin näin:

• Aamupala
  • Oman instrumentin soittoa
  • Lounas
  • Välipala
  • Oman instrumentin soittoa
  • Päivällinen

Kotikoulu loppuu yleensä päivällistä ennen. Tietysti on olemassa poikkeuksia, mutta emme vaadi koulutyöskentelyä iltaisin emmekä anna ”kotitehtäviä” kotikoululaisille.

Itsenäisen koulutyön ja oppituntien välissä on yleensä 10-15 minuutin mittaiset tauot/välitunnit. Tuolloin kotikoululainen yleensä puuhailee, leikkii vapaasti tai soittelee mieleistä instrumenttia. Välillä varsinaiseen opiskeluun kuluu aamupäivisin 1-2 tuntia. Aikaa tarvitaan vähemmän kuin koulussa, sillä sitä ei kulu epäolennaiseen kuten odotteluun ja inkluusion mukanaan tuomiin järjestyshäiriöihin. Joinain päivinä koulutyö saattaa päättyä hyvissä ajoin ennen puolta päivää, kun kaikki on tehty etuajassa.

Joskus kotikoululainen ehtii tehdä kymmenessä minuutissa sen mihin samassa aineessa koulussa kuluisi tunti.
Silloin hän saattaa käyttää ajan aiheen syventämiseen tai tutkia aihetta uudesta näkökulmasta. Joskus hän käyttää jäljelle jääneen ajan toisen oppiaineen keskeneräisiin tehtäviin.

Tämä aikataulu auttaa meitä suuresti silloin kun on saatava konkreettista näyttöä aikaiseksi kotikoululaisen oppimisportfoliota varten.

Kun näyttötyöt oppimisfortfoliota varten on tehty ja konserttiesiintymiset ovat ohi tai olemme reilusti edellä aikataulusta otamme käyttöön ”rennon vaihteen”, annamme luovan energian virrata vapaan leikin ja luovan tekemisen muodossa. Nämä koulupäivät näyttävät kutakuinkin tälläisiltä:

• Aamupala
  • Koulutyötä
  • Lounas
  • Päivällinen

Käytännössä opin jo varhain, että jos seuraamme tiukasti aikataulutettuja päiviä päivästä toiseen, käy kotikoulu liian rasittavaksi ja kaikki tuntuu kaatuvan. Joten annamme kunkin päivän tulla sellaisenaan. Sairaspäivät, lääkärissä käynnit, opintoretket ja leikkitreffit muuttavat päiväohjelmaa.

Työskentely sykleissä antaa paljon tilaa hengittää ja myös tarpeellisia taukoja.
En ole jatkuvasti huolissani että kotikoululainen ei tee tarpeeksi, koska tiedän, että meillä on ”teho” koulupäiviä, jolloin olemme hyvin tuotteliaita tavallista koulua käyviin lapsiin nähden. Joka vuosi vaaditut oppimistavoitteet on saavutettu ja oppiaineet on käyty läpi jo hyvissä ajoin ennen lomakauden alkua.

Olisi ihana kuulla millaisia ovat sinun kotikoulupäiväsi ?

Tutustu miksi valitsimme kotikoulun.

Tutustu  miksi opettajat valitsevat opettaa lapsiaan kotona

Tutustu miten kotikoulu voimauttaa oppilaita.