OPPIMATERIAALIA OHJELMOINTIIN KOTIKOULUSSA

Ohjelmoinnin oppimiseen 2. luokalla valitsimme oppimateriaaliksi käytännön ohjelmointiin suoraan (”hands on”) perehdyttävän opaskirjan: ”Hei, me koodataan! Koululaisen ohjelmointikirja” Max Weinewright. (Readme.fi-kustannus). Kirjan ohjeiden sekä robottiapulaisten avulla voit opetella tekemään vaikkapa oman sokkelopelin tai nettisivuston.

Kirja opettaa ohjelmoimaan mm. Python-, Scratch-, Javascript– ja HTML-kielillä. Oppikirja sisältää yksityiskohtaisen opetusohjelman kyseisistä kielistä ja sen ehtii käydä läpi kevätlukukauden aikana.

Hei me koodataan! Koululaisen ohjelmointikirjan  hyviä puolia kotikoulun kannalta:

• helpot askel-askeleelta-ohjeet
  • vanhemman ei tarvitse entuudestaan osata ohjelmointia, vaan hän voi oppia ohjelmointia lapsen rinnalla
  • hauskojen pelien ohjelmointia
  • palkitsevia ja toiminnallisia tehtäviä ja kokeiluja
  • sisältää oikeat vastaukset

Erityisen kiinnostavaa ja palkitsevaa on ohjelmointivirheiden korjausta opettavat tehtävät.

Lapsi koki kirjan käytännössä toimivaksi ja innostavaksi. Tehtävät rohkaisivat jatkamaan ja innostivat kehittämään ohjelmointitaitoja yhä pidemmälle. Kirja siis kasvatti motivaatiota ohjelmoinnin oppimiseen entisestään. Kirjaan kuuluu myös jatko-osa.

Mitä materiaalia sinä olet käyttänyt ohjelmoinnnin opetteluun 1. ja 2. luokalla kotikoulussa?