Kotikoulun suosio kasvaa Suomessa ja maailmalla

Koronapandemia on muuttanut oppimisympäristöä maailmanlaajuisesti. Kouluympäristöstä kodin ympäristöön  on siirtynyt noin 1, 5 miljardia lasta 190 maassa. Suomessa 546 000 perusopetusikäistä oppilasta opiskeli kevään 2020 aikana kotona. Kun koulut avautuivat 14.5.2020, kotiopetukseen jäi n. 70 000 oppilasta Suomessa.

Kotiopetus on tullut tutuksi jokaisessa perheessä. Tämä tulee vaikuttamaan myönteisesti kotiopetusta kohtaan tunnettuihin asenteisiin. Kotiopetuksen suosion kasvu tulee kiihtymään. Kevään kokemusten perusteella voidaan arviolta odottaa, että jopa kymmenen prosenttia oppivelvollisista lapsista opiskelee kotona asiantuntijoiden mukaan.

Koronapandemia saa vanhemmat pakenemaan koulusta – ehkä lopullisesti

Koronapandemia  on toiminut katalysaattorina niille perheille, jotka olivat ennestään skeptisiä perinteistä koulusysteemiä kohtaan – ja jotka ovat nyt päättäneet lähteä julkisesta koulusta lopullisesti. Voimauttava kotikoulu-blogi on saanut yhteydenottoja paniikissa olevilta vanhemmilta, joiden lapset kuuluvat riskiryhmään koronapandemian vuoksi. He haluavat löytää vaihtoehtoisia tapoja tavalliselle koululle. Jotkut perheet taas vihaavat ajatusta siitä, että lapsi istuu Zoom-yhteydellä tunnista toiseen. Toiset puolestaan pelkäävät, että tavallista koulua käyvä lapsi altistaa haavoittuvassa asemassa olevat perheenjäsenet; riskiryhmään kuuluvat sisarukset tai vanhemmat koronavirukselle, joka voi viedä pahimmillaan rakkaan ihmisen hengen. Toiset taas ovat huolissaan koulujen äkillisestä uudelleen sulkemisesta jos koronavirustartuntojen määrä lähtee jälleen nousuun.

Monelle perheelle kotikouluun vaihtaminen on tuonut joustavuutta, luovuutta ja  avannut tien yksilöllisempään ja motivoivampaan tapaan opiskella. Kotikouluperheillä on useita syitä siihen miksi he haluavat kouluttaa omat lapsensa kotona. Myös opettajat jäävät kotiin ja kouluttavat omia lapsiaan kotona ja siihen löytyy painavia syitä. Näille perheille on kuitenkin yhteistä se, että he haluavat ulos perinteisestä koulusysteemistä. Kysymys kuuluu aiheuttaako koronavirus väliaikaisen nousun kotikoululaisten määrässä vai merkitseekö se pysyvää muutosta kotiopetuksen jatkumiselle pitkään vielä senkin jälkeen kun koronavirus on saatu hallintaan. Jotkin perheet saattavat haluta lähteä pois julkisesta koulusysteemistä kokonaan.

Ei koulupakkoa vaan oppivelvollisuus

Miten onnellinen olinkaan taas tänä aamuna, kun pukemista ja aamupalalla olemista ei tarvinnut hoputtaa. Aamun rauha ja päivän kiireettömyys ovat ihania. Yksi lapsista istui sylissä sohvalla niin pitkään kuin halusi. Meidän perheelle lasten opettaminen kotona oli mielettömän hyvä päätös. Lapset ovat saaneet harrastaa liikuntaa ja aikaa on jäänyt perheelle enemmän. Perheyhteys on vahvistunut ja sisarusten väliset suhteet ovat kasvaneet lämpimiksi.

Olemme tyytyväisiä, että lähdimme tälle tielle. Uskomme, että vanhempien aktiivinen läsnäolo lastensa koulutuksessa on paitsi välttämätöntä tasapainoiseen kasvuun, myös tuottaa parhaat opilliset saavutukset. Perusopetuksen laadun valinta on vanhempien ensisijainen velvollisuus ja oikeus. Rohkaisemme vanhempia käyttämään tätä oikeutta lastensa parhaaksi. Onkin mahtavaa, että Suomessa on oppivelvollisuus, ei koulupakkoa.

Katso liitetaulukko oppivelvollisuusikäisistä muualla kuin tavallisessa koulussa täällä.

Olisi ihana kuulla sinusta ja vaihtaa ajatuksia siitä miksi te siirryitte kotikouluun TAI miksi harkitset kotikoulua?

Voit tutustua meihin tästä.