Kotikoulussa – Suomalaisen musiikin päivä 8.12. Jean Sibelius

Voimauttava kotikoulu juhlii: 8.12. vietettävä Jean Sibeliuksen päivä eli suomalaisen musiikin päivä on ollut virallinen liputuspäivä vuodesta 2011 alkaen. Voimauttava kotikoulu jakaa ideoita ja vinkkejä alla!

Johan Julius Christian Sibelius eli Janne (1865-1957) on tunnetuin ja arvostetuin suomalainen säveltäjä, 1900-luvun ja ehkäpä koko musiikinhistoriankin tärkeimpiä sinfonikkoja ja orkesterirunoilijoita. Sibelius oli myös modernisti ja edelläkävijä, jonka laajojen orkesteriteosten muoto- ja tekstuuriratkaisut näyttävät suuntaa jopa 1900-luvun lopun säveltäjille. Hänen voimakkaat teoksensa ovat nykyään hyvin arvostettua maailman suurimmissa musiikkimetropoleissa.

ASTU SIBELIUKSEN KOTIIN

Sinulla on upea tilaisuus vierailla Sibeliuksen kodissa Ainolassa Järvenpäässä. Pääset tutustumaan hänen kotinsa toiseen kerrokseen alla olevalla kierroksella. Voit tutustua Ainolan rakentamiseen tästä: Ainolan rakentaminen. Videon jälkeen voit katsoa valokuvia Ainolasta.

VALOKUVIA AINOLASTA

SIBELIUKSEN VIULU

Sibeliuksen tyttärentyttärentytär Kaisa Porra-Hänninen esittelee Jean Sibeliukselle kuuluneen viulun. Viulu on yhä konserttikäytössä ja nähtävillä Kansallismuseossa.

ELOKUVAKASVATUKSEN OPPIMATERIAALEJA SIBELIUKSESTA

Koulukino on tuottanut Sibeliukseen liittyvän oppimateriaalipaketin, joka on suunnattu erityisesti 5.–6.-luokkalaisille ja sitä vanhemmille oppilaille. Se on suunniteltu Timo Koivusalon ohjaaman Sibelius-elokuvan (2003) yhteyteen, mutta kotikoululainen voi tehdä tehtäviä myös ilman elokuvan katsomista.

KOTIKOULULAISEN SUOSIKKISÄVELLYS – SIBELIUKSEN FINLANDIA

SIBELIUS KERTOO LAPSUUDESTAAN

Pikkukaupungissa ei muutoin olisi ollut kunnollisia sivistysmahdollisuuksia, mutta suomalaisuusliikkeen ansiosta Hämeenlinnaan oli perustettu 1876 suomenkielinen lyseo, johon Jannekin pantiin kolme vuotta myöhemmin oppiin. Hänestä tuli kaksikielinen, ja hän sai jo varhain tuntuman J. L. Runebergin teoksiin.

Säveltäjä Jean Sibelius kertoi itse elämästään kirjeissään, päiväkirjassaan, keskusteluissaan sekä kymmenissä haastatteluissa, joista on koottu mielenkiintoiset sivut. Tutki mitä Sibelius kertoo lapsuudestaan omin sanoin.

SIBELIUS OMIN SANOIN

MAALAUKSIA SIBELIUKSESTA

Jean Sibeliuksen sävelruno Satu syntyi ja inspiroi Akseli Gallen-Kallelan maalaamaan akvarellin Sibeliuksesta Sadun säveltäjänä 1894. Katso mitä muita maalauksia Sibeliuksesta on maalattu.

MAALAUKSIA SIBELIUKSESTA

SIBELIUKSEN TUNNETUIMPIA SÄVELLYKSIÄ

Kuulet tällä videolla Sibeliuksen kuuluisimpia sävellyksiä. Sibeliuksen musiikki on nykyään hyvin arvostettua maailman suurimmissa musiikkimetropoleissa. Onkin aina ilo kuulla hänen nerokkaita sävellyksiään niin kotona kuin ulkomaillakin. Nauti Sibeliuksen mestariteoksista!