Kotikoulun äidinkieli: HAUSKOJA DRAAMAHARJOITUKSIA JA ILMAISIA TEATTERIESITYKSIÄ

Meillä oli kotikoulussa HURJAN HAUSKAA äidinkielen ja kirjallisuuden tunneilla JA siksi haluamme jakaa tämän opinto-osuuden sinun kanssasi.  Tämän OSALLISTAVAN OPPITUNNIN aikana Kotikoululainen ja esikoululainen pääsi näyttelemään itse hauskojen draamaharjoitusten avulla, joita sinäkin voit käyttää kotikoulussasi nappaamalla ne tästä alla olevasta jutusta. Tästä löydät myös ILMAISIA teatteriesityksiä ja balettiesityksen taltioituna kotikoululaisia varten.

Tässä alla on Voimauttavan kotikoulun laatima ILMAINEN äidinkielen draama-oppitunti sinulle. Se on hyvä oppitunti eri ikäisten kotikoululaisten kanssa yhtä aikaa toteutettavaksi. Samalla tämä vahvistaa sisarusten välistä yhteyttä ja voimauttaa itsetuntoa. Tässä jutun pääkuvassa toinen heistä etsii lempikirjastaan kohtausta, jonka he näyttelevät yhdessä koko perheelle. Oli ihana seurata kuinka innoissaan kotikoululainen ja esikoululainen toteuttivat yhdessä  näitä alla olevia innostavia ja hauskoja draamaharjoituksia, jotka Voimauttava kotikoulu on laatinut sinunkin iloksesi.

HAUSKOJA DRAAMAHARJOITUKSIA KOTIKOULUUN

• Matkalaukku
  1. Kerää matkalaukkuun/kannelliseen laatikkoon 5 erilaista esinettä kotikoululaista varten (niin ettei hän näe niitä etukäteen)
  2. Aseta laukku keskelle huonetta, avaa kansi ja pyydä jokaista ottamaan siitä yksi esine
  3. Suunnittele esineen avulla kuka olet?-Mistä olet saanut esineen?-Mitä se kertoo henkilöhahmostasi?
  4. Eläydy hahmon rooliin ja esittele esine ja itsesi roolihahmona  muille
  • Viimeinen sana
  1. Keksi ja kirjoita paperilapuille lyhyitä vuorosanoja: ”Ihanko totta!”, ”Mitä minä nyt teen?”
  2. Arvo parisi/ryhmäsi kanssa yksi keksimäsi vuorosana
  3. Keksikää pieni esitys, joka päättyy arvottuun vuorosanaan
  • Kaikki mukaan näyttelemään!
  1. Mieti etukäteen ja suunnittele: Kuka olet hiphop-tanssija-Mitä teet tanssit-Mitä ympärilläsi olevat ihmiset tekevät ottavat valokuvia
  2. Esitä tilanne, jonka olet suunnitellut, mutta älä paljasta ääneen muille esitystäsi
  3. Kun muut ovat keksineet mitä esität, he voivat tulla mukaan esitykseen
  4. Voit muunnella esitystä niin, että esität sen laulaen tai pantomiimina tai jollain muulla tavalla.
  • Lempikohtaus lukemastasi kirjasta
  1. Etsi lempidialogi lukemastasi kirjasta
  2. Päättäkää yhdessä kuka on kukin
  3. Valmistelkaa oma esitys dialogin pohjalta
  4. Eläytykää, käyttäkää ilmeitä ja kehon kieltä ja miettikää äänen käyttöä

ILMAISIA BALETTI-, VIDEOTEATTERI-, JA HARRASTELIJATEATTERIESITYKSIÄ:

Alla olevista taltioinneista kotikoululainen ja esikoululainen sai kuvan teatterimaailman laajasta kirjosta. Heistä oli innostavaa nähdä, että kaiken ikäiset ja taidoiltaan eri tasoiset voivat nauttia esiintymisestä ja näyttelemisestä. Tämä oivallus oli voimauttava; Jokainen voi halutessaan harrastaa näyttelemistä ja ilahduttaa siten muita!

Lumikuningatar baletti

Kotiapua! -videoteatteri

Hopeanuoli- lasten tekemä harrastemusikaali

Mutteri Mauri, Onnellinen mies-kesäteatteri

Olisi ihana jakaa ajatuksia ja kokemuksia kanssasi. Kotiesikoululaisen suosikki oli ”Viimeinen sana” -draamaharjoitus. Mikä on sinun suosikkiharjoituksesi? Millaisia draamaharjoituksia olette kokeilleet äidinkielen tai muiden aineiden tunneilla? Mitä ideoita sinulla on draaman käyttöön opiskelussa? Kuinka voiSi parhaiten innostaa lapsia opiskelemaan draaman avulla?

Hauskoja hetkiä innostavien draamaharjoitusten parissa!