OPETTELE VIIKONPÄIVIÄ englanniksi ja suomeksi, ILMAISIA nettipelejä, ideoita ja tehtävätulosteita

Tällä viikolla esikoululainen ja kotikoululainen ovat molemmat opiskelleet Voimauttavassa kotikoulussa samaa aihetta; viikonpäiviä. Siinä on kotikoulun kauneus, saamme vapaasti laatia kokonaisuuksia, jotka kietoutuvat mielekkäästi yhteen eri ikäisten sisarusten kanssa. Se vahvistaa sisarusyhteyttä ja motivoi molempia oppimaan toisiaan kannustaen ja rohkaisten. Nappaa parhaat ideat ja ILMAISET oppimateriaalit!

MITEN SISARUKSET OPISKELEVAT YHDESSÄ VIIKONPÄIVIÄ?

Aloitamme aamut yleensä kyselemällä viikonpäivää, jolloin kyseinen aamu on. Juttelemme leppoisasti mitä maanantaisin tehdään kotonamme. Olen myös tulostanut viikonpäivät suomeksi, englanniksi ja espanjaksi. Olemme leikanneet niistä kustakin oman kyltin (5x15cm), jotka olen laminoinut. Jos tilanne sallii, saatamme laittaa maanantain viikonpäivä-kyltit suomeksi, englanniksi ja espanjaksi päällekkäin näkyville jääkaapin oveen. Tämä ei ole pakollista. Usein lapset haluavat innoissaan laittaa ne. Esikoululainen laittaa suomenkielisen ja kolmasluokkalainen englanninkielisen ja espanjankielisen viikonpäivä-kyltin vuorotellen jääkaapin oveen.

Pitkin päivää juttelemme tarkoituksella arjen lomassa viikonpäivistä. Esimerkiksi tähän tapaan: Mikä viikonpäivä tulee minkäkin päivän jälkeen. Mitä päiviä  on viikonlopussa tai mikä on viikon ensimmäinen päivä. Me usein myös laulamme alla olevaa viikonpäivälaulua ja jumppaamme ja rytmittelemme sen mukana. Mukaan laulamaan tulee mielellään myös kolmevuotias ja vauvakin taputtaa innoissaan rytmin tahtiin:

MITEN ESIKOULULAINEN OPETTELEE VIIKONPÄIVIÄ KOTIKOULUSSA ?

Esikoululainen on opiskellut viikonpäivien oikeaa järjestystä. Hän osasi kyllä jo ennestään viikonpäivät, mutta niiden järjestykseen laittaminen tarvitsi vielä vahvistusta.

Viikonpäivien järjestykseen laittamista oli HAUSKA harjoitella post it-muistilapuilla.

OHJE Post it-lappu TOTEUTUKSEEN:

1. Esikoululainen voi ensin itse kirjoittaa yhden viikonpäiväN ALKUTAVUN (ma, ti, ke, jne.) tai koko sanan kullekin muistilapulle.
  2. Sen jälkeen hän voi laittaa ne oikeaan järjestykseen esimerkiksi jääkaapin oveen.
  3. Tätä voi leikkiä myös tunnistusleikkinä siten, että kotiopettaja sanoo viikonpäivän ja esikoululainen läpsäisee kädellä oikeaa lappua.
  4. Pelin vaikeustasoa voi kasvattaa testaamalla, miten monta läpsäisyä esikoululainen saa vaikka 20 sekunnin aikana.

Mieliinpainuvin keino esikoululaiselle muistaa se, mikä viikonpäivä tulee minkäkin päivän jälkeen, oli laulu. Viikonpäivien järjestys painuikin helposti mieleen tämän alla olevan, ihanan viikonpäivälaulun avulla. Tämä laulu on tosi lempeä ja tarttuva. Sitä esikoululainen ja kotikoululainen lauleskelevat usein yhdessä leikin lomassa.

VIIKONPÄIVIEN OPPIMINEN ENGLANNIKSI KOTIKOULUSSA

Samaan aikaan esikoululaisen kanssa kotikoululainen on opetellut viikonpäiviä englanniksi tämän selkeän ja innostavan opetusvideon avulla. Opetusvideo sopii hyvin alakoulun englannin tunnille. Sen opettaja-hahmona toimii hassu rapu, joka vangitsee lapsen mielenkiinnon. Oppitunti osallistaa lapsen esimerkiksi kertomaan mikä viikonpäivä tulee minkäkin päivän jälkeen. Kotikoululainen nautti kovasti tästä oppitunnista ja toisti mielellään ravun perässä viikonpäiviä ja vastaili ravun esittämiin osallistaviin kysymyksiin.

Ylläolevan hauskan oppitunnin jälkeen kotikoululainen harjoitteli viikonpäiviä alla olevien loistavien tehtävätulosteiden avulla. Näissä ILMAISISSA tehtävätulosteissa on hauskoja kirjoitustehtäviä, tunnistustehtävä ja ristikko. Kotikoululainen teki tehtäviä mielellään. Kokeile sinäkin niitä omassa kotikoulussasi:

Days of the week-tehtävätulosteet

Kotikoululainen sai palkinnoksi kirjallisten viikonpäivä-tehtävien tekemisestä  pelata seuraavaa nettipeliä. Kyseessä on ILMAINEN seikkailupeli, jossa pääset ratkaisemaan viikonpäivä-arvoituksia Indiana  Jones-tyyppisen sankarihahmon kanssa. Tämä oli hyvin motivoiva ja innostava peli viikonpäivien oppimiseen kotikoululaisen mielestä. Kannattaa kokeilla!

Viikonpäivät englanniksi nettipeli

Lisäksi kotikoululainen sai tehdä oman lukujärjestyksen englanniksi. Hän kirjoitti viikonpäivät lukujärjestykseen ja laati myös omannäköisen lukujärjestyksen omista oppiaineista englanniksi. Englannin kirjan kappaleen sanastosta hän löysi eri oppiaineita kuvaavat englanninkieliset sanat. Tässä on hyvä nettipeli oppiaineiden englannin kielisten nimien kertaamista tai opettelua varten:

Oppiaineet englanniksi nettipeli

Voit harjoitella viikonpäivien kirjoittamista tämän alla olevan nettitehtävän avulla. Tehtävässä voit tarkistaa kirjoititko viikonpäivän oikein ja saat siitä palautetta. Pääset tekemään kirjallisen tehtävän ILMAISEKSI tästä alta:

Kirjoita viikonpäivät-nettitehtävä

VIIKONPÄIVIEN ÄÄNTÄMISEN OPETTELU

Kotikoululainen harjoitteli viikonpäivien ääntämistä tämän alla olevan laulun avulla. Laulussa on rauhallinen tempo ja siinä pyydetään toistamaan viikonpäivät laulun perässä.

Sen jälkeen kotikoululainen opetteli viikonpäivien ääntämistä englanniksi muistipelin/nettipelin avulla. Hän toisti aina ääneen kuulemansa sanan samalla kun etsi pareja viikonpäiville. Tässä oli sopivasti toistoa, jotta viikonpäivien ääntäminen muuttui kotikoululaisella sujuvaksi. Toisessa linkissä on HAUSKA peli, jossa kysytään kysymyksiä viikonpäivien tunnistamiseksi.

Viikonpäivät nettipeli 1

Viikonpäivät nettipeli 2

Toivottavasti näistä ideoista, oppimateriaaleista ja nettipeleistä oli iloa ja hyötyä kotikoulussasi! Olisi hauska jakaa ideoita kanssasi. Miten te olette opiskelleet viikonpäiviä?