Kotikoulun kuvataide – geometrinen kuvio TUTORIAALIVIDEO ja ilmainen geometrian piirto-ohjelma

Pääset suunnittelemaan ja piirtämään geometrisia kuvioita Voimauttavan kotikoulun kotikoululaisen kanssa.  Katso tästä HAUSKA tutoriaalivideo ja innostu kuvataiteesta! Päästä luovuus valloilleen ILMAISEN ja innostavan geometrian piirto-ohjelman kanssa!

Voimauttavan kotikoulun  kuvataidetunnilla kotikoululainen pääsi kokeilemaan uutta innostavaa välinettä eli harppia. Hän suunnitteli ja piirsi itse geometrisen kuvion. Esittelemme tässä jutussa mitä tarvikkeita siihen tarvitaan ja kerromme vaihe vaiheelta kuinka kotikoululainen piirsi geometrisen kuvion, joka näkyy laatimallamme tutoriaalivideolla tässä alla. Minkälaisen geometrisen kuvion sinä haluaisit piirtää?

TARVIKKEET GEOMETRISEN KUVION PIIRTÄMISEEN

Tätä kuvataidetyötä varten tarvitset seuraavia tarvikkeita:

• piirustuspaperi
  • harppi
  • lyijykynä
  • pyyhekumi
  • viivotin

OHJEET VIDEOLLA OLEVAN GEOMETRISEN KUVION  TEKEMISEEN

1. Kotikoululainen piirsi paperille harpin ja lyijykynän avulla ympyrän ja sen sisään hieman pienemmän ympyrän.
  2. Sitten hän jakoi ympyrän piirin neljään osaan ja piirsi viivottimella neliön näiden pisteiden avulla.
  3. Neliön sisälle hän piirsi harpilla kolme sisäkkäistä ympyrää noin 2 senttimetrin halkaisija välillä.
  4. Sitten hän jakoi ympyrät kahdeksaan lohkoon.
  5. Tämän jälkeen hän päätti mitkä alueet hän värittää lyijykynällä. Hän valitsi värittää joka toisen osion.

ILMAINEN OHJELMA GEOMETRISTEN KUVIOIDEN PIIRTÄMISEEN

Geogebra on eräs ilmainen piirto-ohjelma, jolla voi tehdä kätevästi monia geometrisia kuvioita (muun muassa). Harpin korvaa ympyrät, jolloin kiinteän kokoiset ympyrät vastaavat harpin kärkivälin säilyttämistä. Lisäksi saa tehdä suoria (ja janoja).

Laaja englanninkielinen sivusto geometrisesta piirtämisestä lukuisine animaatioineen on osoitteessa

Pidä hauskaa geometristen kuvioiden kanssa!