Kotikoulun kevätjuhla – Juhli yhdessä kanssamme

Olen ollut iloisesti yllättynyt siitä kuinka sitoutuneita kotikoulun opettajat ovat olleet tänä lukuvuonna. Satsaamalla lastenne koulun ja hyvinvoinnin eteen, te sijoitatte tulevaisuuteen ja lahjoitatte yhteiskunnalle parasta. Teidän työnne on arvokasta! Teillä on aihetta juhlaan; kotikouluvuosi on onnistuneesti takana! Katso tästä jutusta millainen on Voimauttavan kotikoulun kevätjuhla ja juhli yhdessä kanssamme!

ERITYINEN JUHLAOHJELMA

Iloinen kuhina ja innostunut odotus ovat täyttäneet tämän viikon, kun olemme saaneet yhdessä lasten kanssa valmistella kotikoulun kevätjuhlaa! He ovat itse suunnitelleet juhlaohjelmaa, jossa jokainen pääsee esiintymään ja ilahduttamaan toisia.

Juhlaohjelmasta tekee erityisen se, että siihen kuuluu etäkonsertti-osuus yhdessä muiden perheiden kanssa. Tähän konserttiosuuteen on videoitu kultakin perheen kotikoululaiselta oma esitys etukäteen. Vastuuhenkilö on koonnut ne yhteen ja editoinut niistä upean kevätjuhlakonsertin, jota jokainen perhe voi katsoa omissa kevätjuhlissaan. Meidän kotikoululainen ja kotiesikoululainen soittavat kumpikin tässä konsertissa kauniin keväisen soolokappaleen viululla.

Ennen tätä osuutta juhlassa on kotikoululaisen oman runon lausuminen ja iloista yhteislaulua.

Esikoululainen toivoi erityisesti isältä juhlapuhetta, koska hän saa esikoulunsa nyt päätökseen. Isälle tälläisen puheen pitäminen on suuri ilo, sillä oppimisen ilon ja omien lasten kehityksen seuraaminen on suuri etuoikeus ja hänelle on kertynyt paljon ihania ja palkitsevia hetkiä yhdessä esikoululaisen ja kotikoululaisen kanssa, joista kertoa puheessaan!

TODISTUSTEN JA STIPENDIEN JAKO

Todistusten jako on odotettu osa kevätjuhlaa. Voimauttavassa kotikoulussa haluamme jakaa todistuksen, mikä muistuttaa, että jokainen lapsi on yhtä arvokas. Myös kolmevuotias-kielikylpyläinen saa oman voimauttavan todistuksensa. Sinäkin voit käyttää laatimaamme voimauttavaa todistusta omassa kotikoulussasi. Se käy yhtä hyvin juhlistamaan myös syyslukukauden päättäjäisjuhlaa.

Kotikoululainen ja kotikesikoululainen saavat myös kannustustipendit. Kotikoululainen on erityisen innostunut historiasta ja kirjallisuudesta ja niissä hän onkin osoittanut oppijalähtöistä innostusta ja tutkijuutta. Tämän vuoksi ojennamme hänelle stipendin kanssa 1700-luvulle sijoittuvan kirjan, joka perustuu historiallisiin tositapahtumiin. Kirjasta erityisen tekee se, että se on vanha aarre antikvariaatista, ja painettu painokoneella.

Kotiesikoululainen on ollut erityisen innostunut lukemaan opettelemisesta ja vauvan hoivaamisesta. Vauva aina hukkuu hänen hellyydenosoituksiinsa ja suukkoihinsa. Tämän vuoksi ojennamme stipendin kanssa Jalmari Finnen kirjan, jossa Kiljusten perheeseen syntyy Plättä-vauva. Olemme halunneet tehdä stipendeistä henkilökohtaisia ja luoda näin merkityksellisiä muistoja!

IHANAT JUHLAHERKUT JA KUKAT

Tärkeä osa kevätjuhlaa ovat itse leivotut juhlaherkut. Jokainen lapsi sai valita omia lempikeksejään, joista kokoamme keksikimaran. Juhlan kruunaa lapsillekin maistuva raparperipiirakka oman puutarhan raparpereista.

Kotikoulun kevätjuhlaa varten koti koristellaan puutarhasta löytyvillä vihannoilla koivunoksilla ja tuoksuvilla kevätkukilla. Lapset saavat kerätä paljon pieniä kukkakimppuja, jotka kootaan pikku maljakoihin ja laseihin tarjottimelle keskelle juhlapöytää. Ne ovat ihana juhlan keskipiste ja muistuttavat siitä, että tämä on lasten ikioma juhla! He ovat sen ansainneet!

Miten te juhlistitte kotikoulun päättymistä?

Ihanaa kesälomaa teille kaikille!