Oppimisen iloa – Näin ekaluokkalainen opiskelee englantia kotikoulussa

Kerromme kuinka ekaluokkalainen opiskelee englantia kotikoulussa. Poimi tästä jutusta parhaat ideat ja oppimateriaalit MAKSUTTA kotikouluusi.

Kotikoulussamme on tänä vuonna ekaluokkalainen. Alakoulun englannin opiskelu aloitetaan ensimmäisellä luokalla yhdellä oppitunnilla viikossa valtakunnallisen opetussuunnitelman mukaan (OPS 2016). Todellisuudessa kotikoululainen on niin innoissaan englannista, että sitä tulee harjoitettua useamman tunnin verran per viikko keskellä arjen tilanteita ja luontevasti kaverikontakteissa englantia puhuvien ystävien kanssa.

Englannin opiskelu ekaluokalla on leikinomaista kieleen tutustumista. Kieltä yhdistetään eri oppiaineisiin ja tilanteisiin kotikoulun arjessa esimerkiksi:

• ruokailuun
  • pukemiseen
  • kotiaskareisiin
  • leikkeihin
  • peleihin
  • ulkoiluun
  • nukkumaan käymiseen

Kotikoulun vahvuus tavalliseen kouluun verrattuna on siinä, että englannin oppiminen on luontevana osana ekaluokkalaisen tavallista elämää joka päivä. Jos englantia olisi vain yksi tunti viikossa kuten tavallisessa koulussa, olisi englantia vain seitsemän päivän välein. Tämä tekisi englannin oppimisesta kovin pirstaleista ja näin pitkä aikaväli seuraavaan tuntiin on rajoittava tekijä ja suoranainen este  englannin oppimiselle ekaluokalla. Ajattelepa, että seitsemään päivään tavallinen koululainen ei saa opetusta, eikä harjoita englantia, tällöin kaikki edellisellä tunnilla opitut asiat ehtivät iloisesti unohtua. Onneksi kotikoululaisen ei tarvitse olla rajoittavan laatikon sisällä kuten tavalliset koululaiset ovat. Kotikoulu on oppimisen mahdollistaja, sillä kotikoululaisella on vapaus oppia engantia niin paljon kuin hän haluaa!

ENGLANTIA LAULELLEN JA LORUTELLEN

Englannin opiskelussa ekaluokalla tärkeintä on oppimisen ilo ja keveys. Usein englanti on leikeissä luontevasti mukana ekaluokkalaisemme lorutellessa ja laulellessa englanniksi yhdessä sisarusten kanssa.

Hänen lempilaulunsa raikuvat usein iloisesti kotonamme arjen ja vaikka majan rakentamisen keskellä:

• Over the deep blue sea
  • Jingle bells
  • Itsy bitsy spider
  • Do you know the muffin man?
  • Johnny goes marching home
  • Baby shark
  • Head, shoulders, knees and toes
  • Wheels on the bus
  • Five little ducks
  • Pizza party
  • Do you like broccoli ice cream?

MITÄ AIHEPIIREJÄ EKALUOKALLA OPITAAN?

Kotikoululainen opiskelee ensimmäistä vuotta seuraavia aihepiirejä.  Alla olevista linkeistä pääset suoraan tutustumaan siihen kuinka kotikoulussamme on näitä opiskeltu ja löydät niistä käytännön ohjeita ja oppimateriaalia MAKSUTTA kotikouluusi. Osassa aihepiireidtä englannin opiskelu on integroitu muihin oppiaineisiin, esimerkkinä 3.kohta eli värit, joka on integroitu mielekkäästi kuvataiteeseen. Näet siitä oppimisvideon kun painat kohtaa 3.

1. tervehdykset
  2. itsensä esittely
  3. värit
  4. numerot 1-20
  5. ruokasanoja
  6. viikonpäivät
  7. vaatesanoja
  8. perhesanoja
  9. eläimiä
  10. yleisimpiä fraaseja arjen tilanteissa

Kotikoulussamme panostetaan kaikessa englannin ääntämiseen. Lue tästä alla olevasta linkistä kuinka voit opettaa kotikoululaiselle ääntämistä, vaikka kotiopettaja ei itse osaisi ääntää englantia. Jutussa on mukana oppimateriaalia kotikouluusi.

Englannin ääntämisen oppiminen

ENGLANTIA SATUJEN AVULLA

Ekaluokkalainen rakastaa englanninkielisiä satuja. Pääset kuuntelemaan hänen suosikkisatujaan alla olevasta jutustamme ja lukemaan miten tarinallisuus auttaa englannin oppimisessa.

Englantia kotikoulussa – TARINALLISUUDEN OPETUSSUUNNITELMA JA MATERIAALIA ilmaiseksi

ENGLANNIN TEHTÄVIÄ EKALUOKKALAISELLE

Tässä alla on hyviä ekaluokkalaiselle sopivia pelillisiä, interaktiivisia harjoituksia, jotka kattavat näitä yllä mainittuja 1. luokan aihepiirejä. Voit tehdä näitä samoja tehtäviä kuin meidän kotikoululaisemmekin Voimauttavassa kotikoulussa. Kotiopettajan kannattaa etukäteen tutustua tehtäviin ja arvioida oman kotikoululaisensa kohdalla olisiko tehtävät hyvä tehdä yhdessä kotiopettajan eli vanhemman kanssa. Tähän vaikuttaa ekaluokkalaisen lukutaito, joka kehittyy jokaisella omaan tahtiin.

Englannin tehtäviä ekaluokkalaiselle MAKSUTTA:

VÄRIT

NUMEROT 1-20

MIKÄ RUOKA TÄMÄ ON?

VIIKONPÄIVÄT

VAATESANAT

LOISTAVA SOVELLUS ENGLANNIN OPPIMISEEN

Khan Academy Kids-sovellus on laadukas ja erittäin toimiva kotikoulussamme. Ekaluokkalainen on innolla opiskelemassa englantia toiminnallisten ja vuorovaikutteisten tehtävien avulla. Lue esittelymme ja kokemuksiamme tästä sovelluksesta.

PELI ENGLANNIN OPISKELUUN

Iloa englannin opiskeluun!

Mitä kokemuksia ja ideoita sinulla on englannin oppimiseen kotikoulussa?