Kotikoulun kasvimaa – Tutkivaa oppijuutta ja iloa koko perheelle & LIVE- lähetys 3.11. klo 18:00 ”No dig”-kasvimaan teon opetuksesta

Kotikoulun kasvimaa on mahtava tutkivan oppijuuden vahvistaja, perheen hyvinvointia lisäävä puuhamaa ja ilon lähde. Siellä kotikoululainen oppii tärkeitä taitoja viljelystä ja kasvattaa itselleen arvokkaita hyveitä, kuten ahkeruus ja vastuuntunto.

PEDAGOGIIKKAA KOTIKOULUN KASVIMAALLA

Viljely ja kasvien seuraaminen opettavat:

• soveltamaan tietoa
  • herättävät halun elinikäiseen oppimisen
  • tärkeitä taitoja
  • tiedollisuutta
  • esteettistä ymmärrystä
  • tärkeitä arvoja ja hyveitä, kuten ahkeruus, vastuuntunto ja rehellisyys
  • arvostusta puhdasta ruokaa kohtaan sillä kotikoululainen on itse mukana ruoan tuottamisessa kylvämisestä ja istutuksesta aina sadonkorjuuseen ja ruoan valmistukseen saakka.

HELPPO VASTA-ALKAJAN KASVIMAA

• Pääset aloittamaan helposti ”no dig”-menetelmällä, jossa tuleva kasvimaan kohta katetaan pahveilla. Tämä estää pahvin alla olevien rikkaruohojen kasvun kasvimaallasi. Laita pahvin päälle eli kasvimaan pohjalle kanankakkarakeita. Hanki multaa, jonka laitat pahvin päälle, multakerros voi olla noin 20 cm korkea.
  • HUOM! No dig-päivän LIVE-lähetys 3.11.2022 klo 18:00, jossa opetetaan ”no dig” -penkin tekeminen:

3.11. klo 18:00 Live-lähetys Yrttimäeltä

Kotikoululaisen suosikkijuures on tämä upea kaskinauris (Eno-lajike). Nämä suuret juurekset ovat riemastuttaneet onnistuneella sadollaan kotikoulumme arkea.
  • Muista laittaa puutarhakalkkia mullan sekaan, näin takaat hyvän sadon.
  • Jos maata ei ole lähettyvillä, voit viljellä laatikoissa, ämpäreissä tai ruukuissa.
  • Pohdi kesähoitoa. Varsinkin kastelu on kuivien hellejaksojen aikana tärkeää. Kastelu kannattaa tehdä iltaisin, jotta vesi ei haihdu päivänpaahteessa hukkaan.

ALOITA HELPOISTA JA RUNSASSATOISISTA KASVEISTA

Kannattaa suosia perinnelajeja, jotka ovat kestäviä ja sopivat Suomen olosuhteisiin parhaiten. Voimauttava kotikoulu suosittelee kotikoulun kasvimaalle seuraavia kasveja, jotka ovat menestyneet meidän kasvimaallamme hyvin.

Kotikoululaisen 5 suosikkia:

• Kaskinauris: suuren ja mehevän sadon saa niukkaravinteisessakin maassa

• Lanttu; kasvaa isoksi puuntuhkalla. Sisältää runsaasti C-vitamiinia.

• Sokeriherne; herkullinen ja satoisa. Kotikoululaisen suosikki naposteltava.

• Mansikka; antaa parhaan sadon toisesta vuodesta alkaen. Monivuotinen, ei vaadi erityishoitoa.

• Kesäkurpitsa; siemenet ovat terveellisiä. Saa suuren sadon vähällä vaivalla niin laatikossa kuin kasvimaallakin.

HUOM! Kaikki juurekset ovat kaksivuotisia. Ne säilyvät talven kellarissa hiekassa, ja keväällä osan juureksista voi laittaa uudelleen maahan, jotta niistä saa siemeniä. Juurekset kukkivat vasta toisena vuotena.

Tiesitkö, että vielä 50-luvulla jokaisessa maalaiskoulussa oli kasvipuutarha, joilla taattiin lasten ravinnonsaanti, lapset tutkivat itse kasvattamiaan juureksia ja kasveja biologian tunneilla? Tämä oli varmistettu lakisääteisesti. Jo 1800-luvun lopulla Uno Cygnaeus oli vakuuttunut koulukasvimaiden tärkeydestä, sillä ne olivat tutkivan oppijuuden kannalta arvokkaita koulun oppilaille.

Voimauttavassa kotikoulussa suunnitellaan parhaillaan kasvimaata ja kylvöjä ensi kevääksi. Millaisen kotikoulun kasvimaan sinä haluaisit? Millainen kasvimaa, kasvulaatikko tai ruukkuviljelys sinulla on? Mitä kasveja haluat kasvattaa ensi kesänä? Mitä arvokkaita taitoja  lapsesi voi siitä oppia kotikoulussa?