ILMAINEN mansikka-neulatyynyn ohje

Kotikoululainen teki käsityön tunneilla ihanan mansikka-neulatyynyn. Nyt sinäkin voit tehdä sellaisen kotikoulun käsityönä selkeiden ohjeiden ja vaihekuvien avulla.

Tarvikkeet ovat:

• Punainen ja vihreä askarteluhuopa
  • Keltainen rullarihma
  • Keltainen kirjontalanka
  • Nuppineuloja
  • Silmäneula
  • Kangassakset
  • Täytevanu

Ensin kotikoululainen piirsi sydämen mallisen mansikan kaavan. Hän teki sen kahtia taitetulle paperille, piirtämällä siihen puolikkaan mansikan siten, että hän piirsi mansikan keskikohdan taiteviivaa vasten. Hän leikkasi kaavan irti paperista paperin ollessa yhä kahtia taitettuna, jotta kaavan molemmista puolista tuli symmetriset. Sitten hän leikkasi kaavan irti ja kiinnitti sen punaiseen huopaan nuppineuloilla.

Hän leikkasi mansikan kankaasta irti kaavan mukaisesti jättäen reunoihin noin puolen sentin saumavaran.

Samalla tavalla hän piirsi myös mansikan lehden kaavan kahtia taitetulle paperille. Tämän jälkeen hän leikkasi irti lehden kaavan ja kiinnitti sen huopaan nuppineuloilla. Lopuksi kotikoululainen leikkasi lehden irti huolellisesti.

Sitten hän opetteli harsimapistoilla ompelua. Mansikan reunat hän ompeli näillä pistoilla.

Kotikoululainen ompeli kiinni vain yhden sivun ja sitten hän aloitti mansikan keltaisten pisteiden kirjomisen kirjontalangalla neulatyynyn päälipuolelle.

Hän teki koristepistoja riveittäin edeten.

Hän ompeli reunat kiinni harsimapistoilla, kun koristepistot olivat valmiit.

Tämän jälkeen hän leikkasi reunasta aaltomaisia paloja, mikä sai neulatyynyn näyttämään mansikan näköiseltä. Tässä välissä kotikoululainen täytti neulatyynyn vanulla. Sitten hän ompeli mansikkaan kahden huovan väliin ripustuslenkin vihreästä huovasta.

Lehden hän ompeli lenkin päälle.

Kotikoululaisen ompelemasta mansikka-neulatyynystä tuli näin kaunis. Se on ollut oikein toimiva ja käytännöllinen.

Voimauttava kotikoulu toivottaa oppimisen riemua kotikoulun käsityö tunneille!