KOTIKOULUN PUUKÄSITYÖ: Voimaudu vuolemalla – video-opetussarja ja kotikoululaisen esimerkkityö

Voimauttavan kotikoulun kotikoululainen (5.lk) on innostunut puukäsitöissä vuolemisesta. Katso mitä hän on tehnyt puukäsityönä ja käytä samaa laadukasta video-opetussarjaa vuolemisesta kuin mekin ILMAISEKSI kotikoulussasi.

Kotikoululainen sai syntymäpäivälahjaksi oman kunnon puukon, joka on hänen käteensä sopivan kokoinen. Monesti peruskoulun puukäsityöluokan puukot ovat liian suuria peruspuukkoja ja siksi lapsen on niillä kömpelö ja hankala veistää. Kotikoulussa kannattaakin panostaa lapselle sopiviin työvälineisiin, sillä se kasvattaa oppimismotivaatiota ja mahdollistaa oppimisen sekä turvallisen työskentelyn. Koska työväline on sopivan kokoinen ja tärkeä isältä lahjaksi saatu synttäripuukko, on kotikoululaisemme opetellut innoissaan vuolemaan alla olevan laadukkaan opetusvideo-sarjan avulla. Opetusvideo-sarja löytyy tämän artikkelin lopusta.

Jos kotikoululaisesi kaipaa puukäsityössä vielä työvälineiden nimien opettelua tai niiden kertausta, hänen kannattaa tehdä seuraavat ILMAISET interaktiiviset työvälineiden tunnistustehtävät. Löydät ne alla olevaa linkkiä klikkaamalla:

Puukäsityön työvälineitä-tunnistustehtäviä

KOTIKOULULAISEN VUOLEMISTYÖ

Kotikoululainen vuoli puukäsityönä survimen. Survinta voi käyttää niin perunamuussin, juurespyreen kuin puolukkasurvoksenkin valmistamisessa.

Tarvikkeet:

• puuta (vinkki: haapa on pehmein vuolla)
  • puristin ja pöytä
  • saha
  • puukko

tai ensimmäisen kolmen kohdan tilalta

• valmis aihio, jonka kotiopettaja on sahannut. Tämä sopii pienemmille kotikoululaisille.

Huomionarvoista on se, että kotikoululainen ei käyttänyt hiomapaperia, sillä siinä on alumiinia, joka on tutkitusti ihmisen terveydelle haitallista. Hiomapaperin pölyn hengittäminen on ymmärrettävästi terveysriski. Lisäksi hiontapöly olisi jäänyt kiinni puusurvimen pintaan ja puhdistuksesta huolimatta sen hienojakoiset hiukkaset voivat siirtyä ruoanvalmistusvaiheessa survottaviin raaka-aineisiin.

Tässä alla näkyy kotikoululaisen vuolema survin. Survimen alaosan korkeus on 20 cm ja varren pituus on 30 cm. Teollisesti valmistetut puusurvimet kalpenevat tämän kotikoululaisen valmistaman survimen rinnalla.

Tällaisen käytännössä tarvittavan keittiötyövälineen valmistaminen puukäsityönä oli kotikoululaisesta hyvin mieluisaa ja oppimismotivaatio oli korkealla koko tekemisen ajan. Tässä puukäsityössä oli tärkeää se, että kotikoululainen voimautui tekijänä ja oppi luottamaan siihen, että hän pystyy itse valmistamaan tarpeellisia hyötyesineitä, joilla saa tehtyä ruokaa koko perheelle.

Kotikoululainen koki merkityksellisyyttä, voimautui ja silminnähden iloitsi kättensä aikaansaamasta tuloksesta, upeasta survimesta, jolla on oikeasti merkitystä arkielämässä. Voimaudu sinäkin vuolemalla tarve-esine, jota voit käyttää vielä aikuisenakin omassa kodissasi!

Olisi mukava kuulla mitä sinä olet tehnyt kotikoulussa puukäsityönä?

ILMAINEN video-opetussarja vuolemisesta löytyy tästä alta ja sinäkin voit käyttää sitä vapaasti kotikoulun puukäsityötunneilla alla olevaa linkkiä klikkaamalla.

Vuolemisen video-opetussarja

Voimauttava kotikoulu toivottaa inspiroivia ja voimauttavia hetkiä kotikoulun puukäsitöiden parissa!