HAUSKAA PUUHAA Luonnonkukilla: DIY kukkasokeri, kukkaseppele ja virtuaalinen havaintovihko

Mikä sen suloisempaa kuin kukkakimppujen kerääminen luonnonniityltä tai kylätien pientareelta?  Katso mitä ihanaa Voimauttava kotikoulu tekee villeistä luonnonkukista; mukana mm. DIY  kukkasokeri-OHJE, kukkaseppeleen OHJE, prässättyjä kukkia ja kukkien tunnistus TESTI! Tee OMA  VIHKO  kukkahavainnoistasi VIRTUAALISESTI. Nappaa parhaat vinkit kesälomalle ja kotikouluun!

TESTAA KUINKA TUNNISTAT LUONNONKUKKIA

Lasten keräämät kukkakimput koristavat kotiamme ja ilahduttavat koko perhettä pitkin kesää. Luonnonkukkia on valtavasti, ja niin kukkien koossa, väreissä kuin muodoissakin on paljon eroja. Osa on voinut oppia tuntemaan luonnonkukat hyvin tai jopa erinomaisesti esimerkiksi kerätessään kasviota koulua varten. Osa on ihastellut luonnonvaraisena kasvavia kukkasia ulkonäöltä, nimeä tietämättä.
Kotikoululainen on harjoitellut kukkien tunnistamista alla olevan HAUSKAN testin avulla:

VIRTUAALINEN KASVIEN TUNNISTUSOPAS

Kukkakasvien tunnistus hakusanalla

TEE IHANA KUKKASEPPELE- HELPPO OHJE

Tee helppo kukkaseppele perinteisesti pelkistä luonnonkukista. Et tarvitse mitään muuta sen tekemiseen-pelkät kukat riittävät. Niittykukkien herkkyys saa kukkaseppeleen näyttämään hurmaavalta. Mitkä tahansa luonnonkukat käyvät seppelettä varten. Tärkeintä on jättää pitkät varret ja muistaa sovittaa seppelettä ennen sen kiinni sitomista. Alla on ohje, jonka avulla kotikoululainen teki useista ERI kukista kauniin seppeleen. Ohje on perinteinen, jonka avulla tehdään esimerkiksi voikukkaseppele.

Kukkaseppeleen ohje

ILOA KUKKIEN PRÄSSÄÄMISESTÄ

Kukkien kerääminen on innostanut kotikoululaisen löytämään uutta mielenkiintoista puuhaa; kukkien prässäämisen. Kukkia prässäämällä kevään ja kesän kukat voi tallettaa ja niiden kauneutta voi ihastella vuodesta toiseen. Tänään ensimmäiset keväällä kerätyt kukat pääsivät prässistä pois.

OHJE KUKKIEN PRÄSSÄÄMISEEN

Kukkien prässäämiseen tarvitset:

• tuoreita kukkia
  • kirja, jonka väliin kukat laitetaan painumaan
  • piirustuspaperia tai sanomalehteä kukan ja kirjan väliin
  • paino (kirja tai muu painava esine kirjan päälle)

Laita yksi kukka kerrallaan valkoisen paperin väliin kirjan aukeamalle. Huolehdi, että kasvi ei kosketa kirjan sivua, jottei kirjan sivut värjäänny pilalle.

Odota noin kaksi viikkoa ja kasvit voi ottaa pois prässistä. Alla olevista kuvista näet millaisia prässätyistä kukista tulee. Väri haalistuu jonkin verran. Kannattaa huomioida, että prässätty kukka on hauras ja siksi sitä kannattaa käsitellä varoen prässistä pois otettaessa. Erityisesti kukkien terälehdet ovat arkoja murtumaan.

Kotikoululainen päätti koota prässätyistä kukista ja kesän kasveista oman kirjan, johon hän kiinnittää kesän aikana prässäämänsä kukat ja kasvit. Kasvien viereen hän kirjoittaa nimen ja pienen kuvauksen. Tästä syntyy samalla kuin itsestään näyttötehtävä biologiaan/ympäristöoppiin, sillä kotikoululainen innostui niin kovasti, että päätti kuvata koko prosessin.

HERKUTTELE ITSE TEHDYLLÄ KUKKASOKERILLA

Tämä sokeri antaa leivonnaisiin ja kakkuihin uuden ihanan kukkaisaromin. Kukkasokeri sopii myös täydellisesti höyryävään teekuppiin.

KUKKASOKERIN OHJE:

1. Kerää tuoreita syötäviä kukkia.
  2. Irrota niistä terälehdet. Tarvitset terälehtiä noin 1/2 desilitraa 1 sokeri desilitraa kohti.
  3. Hienonna terälehdet sokerin joukkoon. Lapsi voi murustella terälehdet sormin. Tämä tapa sopii pienemmille hyvin. Aikuinen taas voi hienontaa terälehdet ja sokerin esimerkiksi smoothIe-koneessa tasaiseksi seokseksi.

Alla olevasta kuvasta käy ilmi, että terälehdet voivat olla melko kookkaina sokerin seassa, sillä se saa kukkasokerin näyttämään houkuttelevalta ja kruunaa kauneudellaan koko teehetken tai vaikkapa kesäiset juhlat.

KOKOA OMA KUKKAHAVAINTO-VIHKO – VIRTUAALISESTI

Vihko on luontohavaintopäiväkirja, jota kotikoululainen voi käyttää omien havaintojensa tallentamiseen. Hän voi kirjata havaintoja erilaisilla lomakkeilla tai taulukkotiedoston (esim. Excel) avulla. Voit valita tulevatko havainnot tulevat yleiseen käyttöön mm. harrastuksen, tutkimuksen ja viranomaistyön avuksi, tai jäävät vain omaan yksityskäyttöösi. Myös seuranta- ja tutkimushankkeisiin tallentamasi havainnot näkyvät Vihkossa ja Laji.fi:ssa omina havaintoinasi.

Oma vihko

Toivottavasti sait HAUSKAA PUUHAA kesäpäivien iloksi näistä Voimauttavan kotikoulun kesävinkeistä!

IHANAA KESÄÄ!