Kotikoulussa on Uutisten viikko 1.-5.2.2021-ILMAISIA LEHTIÄ & TEHTÄVIÄ

Voimauttavassa kotikoulussa vietetään uutisten viikkoa 1.-5.2.2021. Tällä viikolla on mahtava tilaisuus innostaa kotikoululaisia hyödyntämään uutisia ja sanomalehtiä opiskelussa. Ota sinäkin sanomalehdet osaksi opetusta ja hyödynnä monipuoliset tehtävät, joita olemme laatineet sinua varten. Voimaudu perheenä ja tee oma lehti!

Voit valita minkä oppiaineen tunnilla käytät lehtiä, sillä nämä sanomalehti-tehtävät on integroitu valmiiksi eri oppiaineiden kanssa helpottamaan kotikoulusi arkea. Tästä  alta löydät tehtäviä historian, äidinkielen, ympäristöopin, yhteiskuntaopin ja kuvataiteen tunneille, sekä ilmaisia digilehtiä kotikouluusi!

TEHTÄVÄVINKKEJÄ SANOMALEHDEN KÄYTTÖÖN KOTIKOULUSSA OPPIAINEITTAIN:

Seuraavissa tehtävissä sanomalehti on integroitu eri oppiaineisiin:

Ensimmäinen Suomessa julkaistu sanomalehti:

Kaikki Suomessa ennen vuotta 1940 ilmestyneet sanomalehdet:

• Seuraavassa linkissä on digitoituna kaikki Suomessa ennen vuotta 1940 ilmestyneet lehdet. Valitse jokin lehti ja lue se. Mitä asioita selviää ajankuvasta? Tee mind map. Mitä kyseiselle luvulle tyypillistä löydät lehdestä? Onko saman nimistä lehteä vielä olemassa?

YMPÄRISTÖOPPI

• Valitse yksi sinua kiinnostava paikkakunta, jossa et ole päässyt vielä käymään. Käy vierailulla valitsemallasi paikkakunnalla paikallisen nettilehden välityksellä. Etsi valitsemasi paikkakunta kartalta. Tutki mitä nähtävyyksiä siellä tai lähialueella on. Tee matkustussuunnitelma lukemasi perusteella.
  • Tutki eri alueilla ilmestyviä lehtiä ja tarkastele, millainen sää on eri puolella Suomea. Mistä löysit säätiedot? Tee oma säätiedote.

YHTEISKUNTAOPPI

• Millä tavoin lukija voi osallistua lehden tekemiseen? Etsi mahdollisimman monta erilaista osallistumisen muotoa. Ideoi uusia osallistumisen muotoja keskustellen, kirjoittaen tai piirtäen.
  • Valitse yksi aihe, josta sinä olet kiinnostunut. Aihe voi liittyä esimerkiksi harrastukseesi. Tarkkaile viikon ajan muutamasta lehdestä, millaisia juttuja aiheesta lehti julkaisee. Kerro jonkin lehden toimittajalle aiheeseen liittyvä juttuidea.
  • Etsi henkilöjuttuja eri lehdistä. Valitse yksi kiinnostava henkilö ja kirjoita hänelle kirje.

KUVATAIDE

• Etsi pikku-uutinen, jossa ei ole kuvaa. Pohdi, millainen kuva siihen sopisi. Ota uutiseen sopiva kuva tai tee kuvitus piirtäen tai tietokoneen kuvankäsittelyohjelmalla.

• Selaile lehtiä, miten sinun ikäiset lapset/nuoret ovat esillä lehdissä. Koosta jutuista ja kuvista kollaasi. Täydennä sitä sellaisilla näkökulmilla, joiden pitäisi vielä mielestäsi päästä esille. Pohtikaa yhdessä pääsevätkö lapset ja nuoret tarpeeksi ääneen sanomalehdissä.

ÄIDINKIELI

• Valitse yksi kiinnostava uutinen ja kokeile twitter-uutisen tekemistä sen pohjalta. Miten kaiken olennaisen saa sanottua 280 merkissä.
  • Tee esittely siitä, millainen on iltapäivälehti, paikallislehti, kaupunkilehti, maakuntalehti ja valtakunnallinen lehti. Etsi tietoa lehtityypeistä eri lähteistä ja tutustu lisäksi vähintään kahteen verkkolehteen. Esittele havaintosi lopuksi.
  • Tee oma sanomalehtijuttu. Mieti onko juttusi haastattelu, raportti jostain tapahtumasta, jonkin asian esittely, leipomisjuttu, kodin sisustusjuttu, urheilujuttu, sarjakuva tms. Kopioi juttusi ja jaa se toisille (ole lehdenjakana).

TEHKÄÄ OMA LEHTI – VOIMAUTUKAA PERHEENÄ

Me kokoamme kaikista viikon aikana tehdyistä jutuista oman perhe-lehden, johon kokoamme jokaiselta lehtijuttuja ja itse ottamia valokuvia kuva teksteineen.  Jaamme lehdet kunkin omaan postilaatikkoon (kahtia taitettu kartonki, joka on sivuilta teipattu/liimattu yhteen), niin että jokainen perheenjäsen saa oman lehden. Nämä lehdet ovat mukavia muistoja, vahvistavat yhteenkuuluvuuden tunnetta ja perheyhteyttä.

Itse tehty lehti voimauttaa kotikoululaista ja esikoululaista, kun he näkevät oman työnsä tuloksen valmiissa lehdessä. Heidän itsetuntonsa vahvistuu, kun he saavat hyvää ja rohkaisevaa palauttetta ja näkevät kuinka toiset vilpittömästi ilahtuvat heidän kirjoituksistaan ja tuotoksistaan.

On ihanaa juhlia yhdessä omaa lehteä ja perjantaina leivommekin juhlakakun ja pidämme lehden ilmestymisen kunniaksi juhlat! Tämä viikko on erityisen innostava kotikoulussa ja vahvistaa ihanasti perheyhteyttä!

Miten te olette viettäneet aiemmin sanomalehtiviikkona tunnettua uutisten viikkoa? Olisi ihana jakaa ideoita kanssasi? Kotikoulussa on rajattomat mahdollisuudet uutisten ja lehtien käyttöön mielekkäällä tavalla. Mitä sinä haluaisit tehdä kotikoulussa uutisten viikolla?

Innostavaa Uutisten Viikkoa koko teidän perheelle!