Kotikouluäidin kesäajan tehtävät ja valmistelut seuraavaa kouluvuotta varten

Nämä kotikouluäidin kesäajan tehtävät auttavat sinua tuntemaan vähemmän stressiä, kun uusi kouluvuosi alkaa. Aloitat opinnot virkistyneenä ja kaikki on hyvin organisoitu valmiiksi. Katso Voimauttavan kotikoulun vinkit!

Kesälomalla on loistava tilaisuus siivota, järjestellä ja tehdä rauhassa hankintoja tulevaa lukuvuotta varten. Kun teet niin se sallii sinun olla tuottelias syksyllä ja saat tunteen, että vihdoinkin olet ajantasalla, kun seuraava kouluvuosi pyörähtää käyntiin.

Lapsuudessa kesä on ihanaa aikaa – on kauniita kesäiltoja, mansikoiden poimimista, uimista päivät pääksytysten, vesisotaa pihalla ja hauskoja leikkejä leikkimökissä. Päivät ovat täynnä seikkailuja ja lapsilla on vapaus heittäytyä tärkeimpään tehtävään – leikkiin. Helteinen kesä ja kylmät jäätelöt tarkoittavat lapsillemme sitä, että he saavat levätä, tutkia, puuhastella ja pitää niin paljon vapaata koulutyöstä kuin he haluavat.

Kesäloma ei välttämättä tarkoita samaa kotikouluäideille. Voimme toki nukkua pitkään, jos lapset sen sallivat ja voimme nauttia auringosta ja vesipyssyistä lasten kanssa. Jonkun on kuitenkin varmistettava, että he syövät muutakin kuin vain jäätelöä.

Me saamme nauttia kesäpäivistä yhdessä lastemme kanssa, mutta meillä on silti vielä tehtävää. On joitain tehtäviä ja valmisteluja, jotka on hyvä tehdä kesäloman aikana ja jotka asettavat meidät onnistumaan ja tekevät kotikoulusta miellyttävää seuraavana lukuvuotena.

KOTIKOULUÄIDIN KESÄAJAN TEHTÄVÄT

Nämä kotikouluäidin kesäajan tehtävät voi tehdä vapaa-ajalla, mutta ne käyvät kyllä ihan siivouspäivän tai organisointipäivänkin puitteissa toteutettaviksi.

1. Organisoi koti ja kotikoulu

Aloita kotikoulu-tarvikkeista, käy läpi paperit, oppimis-pelit, taidetarvikkeet, kirjahyllyt ja kansiot. Laita tavarat omille paikoilleen, heitä ylimääräiset pois tai laita ne lahjoitettavaksi. Käy läpi kuivuneet mustekynät ja tussit – löydät paljon selvitettävää, jotta saat raikkaan alun seuraavalle kouluvuodelle.

Arvioi mikä toimi ja mitä voisit muuttaa toimivammaksi oppimateriaalien ja tarvikkeiden järjestyksessä ja saavutettavuudessa.

Kun kotikoulutarvikkeet on käyty läpi, minulla on tapana käydä jokainen huone erikseen läpi ja tehdä syvällinen siivous. Lapset osallistuvat usein tähän.

2. Pidä tarvikelistaa

Samalla kun järjestelet ja siivoat, on loistava tilaisuus arvioida mitä tarvitset. Pidä muistikirjaa, kun kuljet huoneesta toiseen. Samalla kun heität pois katkenneita liituja, kirjoita ”liidut” sivulle, jossa lukee koulutarvikkeet. Kun huomaat, että vihkot/ruutupaperit on loppumaisillaan, lisää sekin listaan.

3. Etsi hyviä tarjouksia
Kun pohdit tarvikkeita, erityisesti kotikoulua varten, pidä silmällä tarjouksia tai osta käytettyjä tarvikkeita  (esim.karttapallo). Olen löytänyt uuden veroisen anatomia-pelin, toiminnallisia matematiikka pelejä, ja tietokirjoja              edulliseen hintaan käytettynä kirpputoreilta. Taide- ja käsityötarvikkeiden kulut leikkaantuvat puoleen, kun hankin ne heinäkuun alennusmyynneistä.

Aarteita löytyy usein silloin kun sitä vähiten odottaa, kun sinulla on jo valmiiksi mielessä mitä etsit, on helpompi bongata tarvikkeita.

4. Auditoi päiväsuunnitelmasi

Kesällä on hyvin aikaa reflektoida kotikoulun päivittäistä flow:ta ja kuinka päivä yleensä sujuu kotikoulussa. Koska kotikoulu on iso osa elämääsi, auditoi kotikoulupäiväsi ensin. Häiritsikö yhteistyö ennen lounasta? Oliko taidetunnilla aamulla niin sotkuista puuhaa, että matematiikkaan siirtyminen häiriintyi? Oliko jossain kohtaa päivää sellainen hetki, jossa kaikki menettivät hermonsa? Oletko tyytyväinen kotikoulupäivän aloitukseen ja lopetukseen? Entä                      ajankäyttöön?

Näiden lisäksi on tuhansia kysymyksiä, joita voisit esittää itsellesi, jotta voit rakentaa paremman, tehokkaamman ja ilontäyteisemmän ja mielekkäämmän suunnitelman kotikouluusi. Kysymysten sijaan voit vain tunnistaa ne asiat, jotka  selkeästi toimivat hyvin ja jotka tökkivät viime lukukaudella. Tee suunnitelma niiden korjaamiseksi.

Samalla kun reflektoit mikä toimi ja mikä ei toiminut lapsiesi kohdalla, pohdi myös itseäsi. Oliko sinulla tarpeeksi aikaa jokaiselle lapselle? Olitko varannut tarpeeksi aikaa itsellesi hengähtämiseen ja taukoihin?  Auttoivatko lapset tarpeeksi kotona? Millaisia muutoksia voit tehdä, että koet itsesi iloisemmaksi ja rauhallisemmaksi? Myös arkivastuiden organisointi ovat tärkeitä huomioida.

Päivän sujuminen kattaa muutakin kuin kotikoulun, joten älä unohda auditoida myös muuta perheesi rutiini. Reflektoi iltatoimet ja nukkumaan meno, askareiden teko ja ruokailuajat.

Kissa

5. Sijoita itseesi kotikouluäitinä
Kodin raikastaminen, koulutarvikkeiden läpi käyminen ja turhan karsiminen, ja kotikoulurutiiniin tarkistaminen tuntuu todella hyvältä, kun se on tehty! On vielä yksi tärkeä tehtävä jäljellä. Lepää. Se työ mitä me kotikouluäidit teemme on arvokasta.
Kissa
Kotikouluäiti sinä tarvitset aikaa itsellesi. Aikaa viisauden ja rohkaisun etsimiseen. Sijoita itseesi. Älä vain vietä aikaa korjaten itseäsi kotikouluäitinä, vaan käytä hyväksi tilaisuus kasvaa kokonaisena ihmisenä, vaimona ja ystävänä. Harrasta ja ruoki itseäsi sillä mikä on hyvää ja rakentavaa.
Tiedän, että on ajanjaksoja, jolloin tämä näyttää mahdottomalta, ja tämä saattaa olla välillä mahdoton toteuttaa. Mutta aina kun sinulla on mahdollisuus, anna luotettavien henkilöiden tietää, että sinä tarvitsisit taukoa ja salli heidän tarjota sinulle tärkeä tauko.

6. Viritä itsesi onnistumaan

Kesä on ihana lahja. Kesän viettäminen viisaasti, ei tee ainoastaan kotikoulun aloituksesta ensi vuonna sujuvampaa vaan se saa myös kotikouluäidin virittymään on-ihana-aloittaa-kotikoulu-moodiin.

Millaisia kotikouluäidin tehtäviä sinulla on? Kuinka valmistaudut tulevaan lukuvuoteen niin, että kotikoulun aloituksesta tulee miellyttävä ja sujuva?