Monialainen oppimiskokonaisuus: Ruisleivän leipominen perinnetilalla

Voimauttavassa kotikoulussa teemme historian oppimisesta käsinkosketeltavaa ja innostavaa. Poimi parhaat ideat kotikouluun tästä monialaisesta oppimiskokonaisuudesta!

Historian oppiminen ja tutkiminen toiminnallisesti motivoi kotikoululaista. Kotikoululainen tutki historian tunneilla Suomen historiaa valtakunnallisen opetussuunnitelman mukaisesti (OPS 2016).

Päätimme tehdä historian oppimisesta innostavaa ja siksi kotikoululainen pääsi perinnetilalle leipomaan perinteistä suomalaista ruisleipää perinne-leivinuunissa emännän kanssa ja keskustelemaan tilan menneisyydestä ja Suomen historiasta isäntäväen kanssa.

Loppujen lopuksi tästä kehkeytyi kotikoulussamme upea monialainen oppimiskokonaisuus, jossa yhdistyi seuraavat oppiaineet:

• Historia
  • Käsityö
  • Äidinkieli
  • Kotitalous
  • Yhteiskuntaoppi
  • Ympäristöoppi
  • Matematiikka

Erityisesti perinteisen ruisleivän tekeminen taikinajuureen oli kotikoululaiselle upea ja voimauttava oppimiskokemus. Hän oli innostunut ja kyseli reippaasti kysymyksiä isäntäväeltä. Hän kävi elävöittäviä keskusteluja perinnetilan emännän ja isännän kanssa seuraavista aiheista:

• Perinnetilan historia suhteessa Suomen historiaan
  • Luomuruisjauhon alkuperä
  • Kuinka jyvistä tehdään jauhoa
  • Kuinka ennen leivottiin
  • Ruisleivän reseptin mittayksiköiden muuntaminen
  • Vanhojen esineiden historia esim. leipälapio, taikinatiinu, härkin
  • Rukiin tähkän ulkomuoto
  • Viljan viljely ja rukiin viljely
  • Länsi-Suomen ja Itä-Suomen ruisleipien ero
  • Perinne-leivinuunin lämmitys ja käyttö
  • Härkkimen valmistus puusta

Kotikoululainen sai itse tehdä ruistaikinan perinteisen ohjeen mukaan taikinajuureen. Hän nautti taikinan alustamisesta käsin.

Kotikoululainen muotoili leivän huolella emännän näyttämän mallin mukaiseksi. Emäntä opetti, että leivän pintaan kannattaa tehdä kuvio, jotta ruisleipä ei repeä reunoilta paiston aikana kohotessaan.

Kotikoululainen sai laittaa leipälapiolla ruisleipiä leivinuuniin. Hän sai myös käyttää ja tutkia härkintä eli puusta valmistettua taikinan alustamisessa käytettyä puista välinettä. Lopuksi hän sai myös itse valmistaa käsityönä härkkimen puusta.

Näin komea kotikoululaisen leipomasta perinteisestä taikinajuureen leivotusta luomu-ruisleivästä tuli. Se maistui herkulliselta, eikä käynyt koskemaan vatsaan, vaikka moni on kertonut, että tuore ruisleipä saattaa sattua vatsaan.

Kotikoululainen katsoi alla olevaa innostavaa videota perinteisen ruisleivännleipomisesta. Sinäkin pääset samantien Killen ja Elsan kanssa näkemään perinteisen ruisleivän leipomista Koiramäen tilalla klikkaamalla alla olevaa linkkiä:

Koiramäen ruisleivän leipomispäivä-VIDEO

Kotikoulun parhaita puolia on juuri se, että saamme tarjota lapsellemme taitoja, jotka voimauttavat hänet hallitsemaan oikeassa elämässä tarvittaa osaamista. Oli ihana seurata kuinka kotikoululainen keskusteli silmät loistaen isäntäväen kanssa aidosti kiinnostuneena perinnetilan historiasta. Keskustelu tapahtui luontevasti ruisleivän leipomisen lomassa. Voimauttava kotikoulu suosittelee kaikille kotikoululaisille vierailua maatilalle tai perinnetilalle.

Mitä mieltä olet tästä artikkelista? Oletko sinä vieraillut perinnetilalla tai maatilalla? Olisi ihana kuulla mitä teitte tai opitte siellä?