Lasten vilpitön ILO hangenkelillä

Voimauttavassa kotikoulussa on nautittu hangenkelistä. Kotikoululaiset ovat tutkineet kevättalvella löytyviä luonnonyrttejä, hiihtäneet ja laskeneet mäkeä ystävien kanssa.

Lunta on ennätyspaljon ja sen vuoksi hanki on todella korkealla. Lasten vilpitöntä iloa ja vapautuneisuutta on ihana seurata heidän kirmatessaan hangenkantamoisella ja riemuitessaan mäenlaskusta.

Hangen keli on mahdollistanut kotikoululaisten seikkailut ystävien kanssa metsässä ja pääsyn korkealle puiden oksille, jonne muina vuodenaikoina eivät lapset lainkaan yltäisi.

Kotikoululaiset löysivät lepännorkkoja ja lepänkäpyjä. He maistelivat norkkoja ja tutkivat netistä mihin leppää käytetään ja mitä terveysvaikutuksia leppä sisältää.

Selvisi, että lepän käpytee auttaa vatsavaivoihin. Niinpä kotikoululaiset keittivät lepänkävyistä teetä ja yksi heistä kokeili kipeään vatsaansa lepänkäpyteetä ohjeen mukaisesti kahden viikon ajan. Se toimi todella hyvin ja siitä innostuneena Voimauttava kotikoulu haluaa jakaa tämän tiedon kaikkien kotikoululaisten hyödyksi.

Lepänkäpyteen ohje

Kourallinen lepänkäpyjä

Vettä teepannullinen

Keitä lepänkäpyjä 10 minuuttia tai kunnes veteen tulee lepänkävyistä väriä. Nauti lepänkäpyteetä kaksi tai kolme kertaa päivässä vatsakipuihin kahden viikon ajan. Tässä ajassa vatsan ja suoliston tulehdusoireet helpottavat.

Tässä alla on hyvä sivusto, josta kotikoululainen voi tutkia leppää rohtokasvina ja mihin muuhun sitä voi käyttää. Leppä on pehmeä puu vuoltavaksi, siksi kotikoulussa kannattaa käyttää leppä vuolemistyön raaka-aineena.

Klikkaa alla olevaa linkkiä niin näet mitä meidän kotikoululaisemme on vuollut puukäsityönä ja löydät sieltä myös ILMAISEKSI opetusvideon vuolemisesta.

Kotikoulun puukäsityö

Klikkaa alla olevaa linkkiä ja pääset tutkimaan ihmeellistä leppää.

Rohtokasvi Leppä

Voimauttava kotikoulu toivottaa ihania hangenkelejä!