Kotikoululaisella on oikeus ETÄVALVONTAAN

Suomessa kunta EI voi määrätä kotikoululaista tulemaan koululle tapaamiseen arviointi- tai valvontatilannetta varten. Kotikoululaisella on oikeus suorittaa kaikki arvioinnit ja niihin liittyvät valvontatilanteet etäyhteydellä jokaisessa oppiaineessa. Tästä on olemassa käräjäoikeuden päätös. Meidänkin kotikoulussamme kaikki tutkivan opettajan tekemät arvioinnit ja valvonnat onnistuvat tänä keväänä hienosti Teams-etäyhteyden kautta tietokoneella.

Tänään alkoi ensimmäinen etäarviointi/valvonta tutkivan opettajan kanssa, jossa aiheina oli matematiikka ja äidinkieli. Kaiken kaikkiaan aikaa oli varattu klo 8-10, välissä oli yksi 10 minuutin tauko. Käytännössä arviointitilanne päättyi jo klo 9.30, kun kaikki oli valmista. Seuraava etäarviointi on sovittu torstaille klo 8-9 välille oppiaineina uskonto ja ympäristöoppi.

Lisäksi arviointia varten olemme skannanneet tai videoineet tehtävä- ja harjoituskirjat ja vihkot, jotka ovat blogissa salasanan takana vain tutkivan opettajan nähtävänä. Oppimisportfoliona toimii siis blogi, johon on kerätty esimerkiksi koosteet käsitöistä, kuvataiteen töistä ja muista tutkivan opettajan listaamista näyttötehtävistä ja listoista (kirjallisuuslista, lista kuunnelluista musiikkikappaleista, videoidut musiikkiesitykset yms.).

Olemme törmänneet tilanteisiin, joissa virkamiehet, tutkiva opettaja tai rehtori eivät ole perillä kotikoululaisen oikeuksista ja he saattavat aluksi vaatia kotikoululaista tulemaan edes yhteen tapaamiseen koululle arviointia varten. Tähän ei tarvitse suostua, eikä tule suostua. Asiat ovat ratkenneet usein saman tien.

Huolehdi oikeuksistasi! Kotikoululainen voi kieltäytyä tapaamisesta koululla! Kaiken arvioinnin ja valvonnan voi hoitaa etänä!

Voit tutustua tästä tutkimukseen oppimisesta, ohjauksesta ja oppivelvollisuuden edistymisen valvonnasta neljässä kotikouluperheessä Suomessa.