Kotikoulun teemaviikko: 7 VELJESTÄ-KIRJA 150-vuotta 10.10.2020

Featured Video Play Icon

Kotikoulumme juhlii koko viikon ja teemana on ”Seitsemän veljestä”-kirja, joka täyttää 150-vuotta Aleksis Kiven päivänä 10.10.2020. Juhli kanssamme ja nappaa parhaat vinkit päältä omaan kotikouluusi. Seuraavassa kerromme miten olemme sisällyttäneet ”Seitsemän veljestä”-teeman seuraaviin oppiaineisiin ja jaamme ilmaista oppimateriaalia.

SEITSEMÄN VELJESTÄ KOTIKOULUSSA

+TESTAA KETÄ SEITSEMÄÄ VELJESTÄ MUISTUTAT:

Sielunveljesi-testi

+Seitsemän koiraveljestä: video-opastus Päivälehden museon näyttelyyn

Jukolasta kajahtaa! Näyttelijä Eero Enqvist johdattaa Mauri Kunnaksen kirjan hilpeään maailmaan ja samalla 1800-luvun alkupuolen Suomeen. Seitsemän koiraveljestä -näyttely on esillä Päivälehden museossa, Helsingissä, vuoden 2020 loppuun asti.

ÄIDINKIELI JA KIRJALLISUUS

Pääset suoraan lukemaan Seitsemän veljestä-kirjaa tästä ilmaiseksi:

Seitsemän veljestä- kirja

Pääset katsomaan lukudraamaa Kajaanin kaupunginteatterin näyttelijöiden toteuttamana (n.25 min):

KOTIKOULUN TEHTÄVÄ: Valitse jokin kohtaus ”Seitsemän veljestä”-kirjasta ja tee siitä oma improvisaatio. Kuvaa se videolle ja liitä oppimisblogiin.

Tutki seuraavien videoiden avulla viikon teemaa.

Miksi ”Seitsemää veljestä” ei arvostettu, kun se ilmestyi 1800-luvulla ? (opetusvideo)

MUSIIKKI

Soitetaan, lauletaan ja kuunnellaan ”Seitsemän veljestä”- kirjasta lauluja. Sinäkin voit laulaa mukana, katsella ja kuunnella lauluja tästä:

Tässä on laulun sanat alla olevaan lauluun ”Makeasti oravainen”

Tässä on laulun sanat alla olevaan lauluun ”Voimalla seitsemän miehen”:

Tässä on laulun sanat alla olevaan lauluun ”Metsämiehen laulu”

KUVATAIDE

Tutustu ketkä ovat olleet kuvittajina ”Seitsemän veljestä”-kirjassa.

KOTIKOULUN TEHTÄVÄ: Suunnittele ja toteuta oma kirjan kansikuva ”Seitsemän veljestä”-kirjaan.

Katso katkelma vuoden 1939 filmatisoinnista ”Seitsemän veljestä”-kirjan pohjalta.

LIIKUNTA

Tutustu seitsemän veljeksen-vaellus-videoon.

KOTIKOULUN TEHTÄVÄ: Vaella liikuntatunnilla jokin reitti ja kuvaa siitä oma video oppimisblogiin, jossa kerrot ja kuvailet  kokemaasi ja näkemääsi.

Toivottavasti sait tästä iloa ja ideoita kotikouluusi. Olisi ihana kuulla miten teidän kotikoulussa juhlitaan ja käsitellään ”Seitsemän veljestä”-kirjaa tai Aleksis Kiveä. Mukavaa juhlaviikkoa!