Kotikoulun ympäristöoppi: Aineen olomuodot- simulaattori ja 5 ilmaista tehtävämonistetta

Kotikoulussamme on opiskeltu innolla aineen olomuotoja. Testaa itse hauskalla simulaattorilla aineiden olomuotojen muutoksia. Kun simulaattorikattila on näkyvissä toisella sivulla, voit aloittaa kokeilemalla esimerkiksi

VEDEN OLOMUOTOJEN MUUTOKSIA:

1. Valitse oikeassa ylänurkassa olevasta laatikosta ”vesi” otsikon ”Aineet ja olomuodot” alta.
  2. Klikkaa äskeisen laatikon alla oleva faasidiagrammi esille
  3. Käytä sormeasi tai hiirtä vaihdellaksesi kattilan alapuolella olevaa lämpötilakytkintä ja aloita tutkiminen – kokeile, testaa ja käytä pumppua sekä muita vimpaimia.

TAI TUTKI TÄLLÄ ILMAISELLA SIMULAATTORILLA VAPAASTI MITÄ TAHANSA JA PIDÄ HAUSKAA!

Teimme sinulle hauskoja tehtäviä aineen olomuodoista. Voit tulostaa ne ilmaiseksi yksityiskäyttöön tästä:

Aineen olomuodot-tunnistustehtävä

Aineen olomuodot-väritystehtävä

Aineen olomuodot-kirjoitustehtävä

Nestemäinen olomuoto

Toivottavasti tästä on hyötyä kotikoulussasi ja innostutte tutkimaan aineen olomuotoja. Olisi mukava kuulla miten sinun kotikoulussasi on opiskeltu aineen olomuotoja tai muita luonnontieteellisiä ilmiöitä?