Kuusenkerkkäsiirappi – resepti, kotikoululaisen herkku & yskänlääke

Kotikoululaiset ovat keränneet kuusenkerkkiä ja keittäneet niistä kuusenkerkkäsiirappia. Siitä tuli niin herkullista, että haluamme jakaa RESEPTIN. Kuusenkerkkäsiirappi on myös loistava yskänlääke lapsille!

KUUSENKERKKÄSIIRAPPI

5 l kuusenkerkkiä
vettä
noin 1 kg sokeria
vettä

1. Huuhtele kerkät ja pane ne kattilaan.
  2. Kaada kylmää vettä niin paljon, että kerkät juuri ja juuri peittyvät. Voit liottaa kerkät yön yli tai keittää samantien.
  3. Keitä kerkkiä liotusvedessään noin 2 tuntia.
  4. Siivilöi seos. Tässä vaiheessa nestettä tulisi olla 1 ½–2 litraa.
  5. Lisää sokeria noin 1/2 kg liemilitraa kohden. Keitä seosta pari tuntia. Hämmennä seosta silloin tällöin, ettei liemi pala pohjaan. Mitä pidempään keität, sitä paksumpaa siirappia saat.
  6. Voit maustaa valmiin siirapin esimerkiksi vaniljalla.
  7. Kaada kuuma siirappi kuumennettuihin lasipurkkeihin. Sulje kannet.

Valmis siirappi on väriltään punaruskeaa.
    Sitä voi tarjota jälkiruokakastikkeena esimerkiksi marjojen, lettujen ja jäätelön kanssa. Se sopii loistavasti riistaruokien lisäkkeeksi.
    Sillä voi maustaa myös rahkajälkiruokia. Säilytä siirappi jääkaapissa.

VINKKI: Napostele kuusenkerkkiä tuoreena. Ne ovat kotikoululaisen mielestä raikkaan ja hurmaavan makuisia. Suussa ne tuntuvat pehmeiltä ja mehukkailta. Meillä niitä on tarjolla pöydässä kulhossa pähkinöiden tapaan naposteltavaksi.

Voimauttava kotikoulu toivottaa herkullisia hetkiä kuusenkerkkäsiirapin parissa!