Tunnista ja opettele sieniä – Kotikoulun ympäristöoppi ja biologia

Tässä on kotikouluusi INNOSTAVA luonnollista oppimista tukeva monialainen oppimiskokonaisuus ILMAISEKSI, josta kerromme oppiainekohtaisesti tässä alla. Siinä yhdistyy mielekkäällä tavalla seuraavat oppiaineet: äidinkieli, TVT, kuvataide, biologia js kotitalous. Nappaa parhaat ideat omaan kotikouluusi tästä alta.

On ILO nähdä kotikoululaisen innostus ja oppimisen RIEMU, kun metsäsieniä opiskellaan luonnollisesti kotikoulussa. Tunnistatko sinä sieniä? Opettele sieniä yhdessä Voimauttavan kotikoulun kanssa.

Jokamiehen oikeuksien ansiosta kotikoululainen voi käydä etsimässä sieniä metsistä. Samalla hän saa raitista ilmaa ja liikuntaa luonnollisesti.

MONIALAINEN OPPIMISKOKONAISUUS

ÄIDINKIELEN OSUUS:

Kotikoululaisella on aina sienikirja mukana sienimetsässä. Saatavana on myös sähköisiä tunnistusoppaita. Sieniretkellä kotikoululainen oppi ja harjoitteli luonnollisesti:

• aakkosellisen hakemiston käyttöä ja tiedonhakua, kun kotikoululainen etsi sienikirjasta sieniä

• oman sienirunon/lorun tekemistä suullisesti retken aikana ja riimiparien käyttöä.
  • oman sienirunon kirjoittamista

TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OSUUS:

Kotikoululainen käytti Google Lens-sovellusta. Se on kätevä kuvantunnistussovellus, joka käyttää tunnistukseen kaikkea nettiin syötettyä kuvamateriaalia. Kotikoululainen ottaa kuvan sienestä ja tämän kuvan perusteella sovellus hakee samankaltaista sisältöä tekoälyn avulla. Sovellus yhdistää sienen kuvan oikeaa lajia esittävään kuvaan ja sen tietoihin. Sovelluksen saa maksutta Android- ja iPhone-puhelimille.

KUVATAITEEN OSUUS:

Kotikoululainen poimi sieniä ja asetteli ne malliksi maalausta varten. Hänen tehtävänään oli maalata erilaisia tekstuureja.

Hän pohti millä välineillä hän saa maalattua pillikkeet, lakin sileän pinnan ja jalan rouheat kuviot.

Hän käytti erilaisia siveltimiä ja tekniikoita ja oppi paljon uutta. Oli ilo seurata sitä kun kotikoululaisrlla oli vapaus maalata niin paljon kuin hän halusi. Hän nautti maalaamisesta ja sen huomaa lopputuloksestakin.

BIOLOGIAN JA YMPÄRISTÖOPIN OSUUS:

Sieniretkellä kotikoululainen tunnisti syötäviä sieniä, lintuja, eläimiä, kasveja ja puita. Hän kertasi vielä yleisimmät myrkkysienet ja osasi tunnistaa kärpässienen hienosti.

Kotikoululainen pohti mitkä eläimet nukkuvat talviunta ja mitkä linnut ovat muuttolintuja. Retken huipentuma oli karhunpesä, jonka kotikoululainen löysi. Hän innostui siitä valtavasti, sillä hän on haaveillut löytävänsä karhunpesän. Olemme seuranneet kotikoululaisten kanssa Tuomo Turusen Youtube-kanavaa, jossa Tuomo liikkuu luonnossa etsimässä karhunpesiä, esittelee niitä ja seuraa innostavalla tavalla myös muiden eläinten elämää. Sinäkin pääset oppimaan uutta Tuomon seurassa tästä alta:

KOTITALOUDEN OSUUS:

Kotikoululainen nauttii kovasti leipomisesta. Hän leipoi keräämistään kantarelleista herkullisen kanttarellipiiraan. Mitä sinä haluat valmistaa ruoaksi sienistä, jotka sinä olet itse kerännyt?

Voimauttava kotikoulu toivottaa oppimisen ILOA ja INTOA kotikouluusi!