Kotikoulun OPETUSSUUNNITELMAN laatiminen

Onko kotikoulun opetussuunnitelma mielessäsi? Niin minullakin! Onnistunut kotikouluvuosi on pian takana ja on aika suunnitella MITÄ opettaa ensi lukuvuonna.

Jos pohdiskelet näitä samoja asioita voimme auttaa sinua!

Kotikouluopettajan mielessä pyörii paljon kysymyksiä, mitä opettaa ja miten. Mikä on tarkoituksenmukaista? Mihin asioihin tulisi keskittyä? Minkä verran käyttää valmiita opetusmateriaaleja, asiantuntijoiden virtuaalikursseja vai missä määrin antaa kotikoululaisen itsenäisesti selvittää tiensä tietyn oppiaineen tai osion halki?

VAIHE 1—> Käy läpi OPS (valtakunnallinen sekä paikalliskoulusi OPS oppiaineittain).

VAIHE 2 –>Valitse ja hanki oppimateriaalit: Kysy mitkä kirjat ja materiaalit ovat käytössä tutkivan opettajan koulussa ensi lukukaudella? Saat häneltä niistä listat.
Meidän tutkiva opettaja tekee valvontakuulustelut kotikoululaiseltamme oman koulunsa kirjoihin pohjautuen, riippumatta siitä mitä kirjoja kotikoululainen käyttäisi.

VAIHE 3 –> Rakenna opetussuunnitelma. Kahtena peräkkäisenä päivänä keskitymme yhteen oppiaineeseen ja laadimme opetussuunnitelman oppiaineittain koko tulevalle lukukaudelle viikkopohjaisesti. Raivaamme tälle työlle tilaa niin, että kaikki muu saa odottaa. Tämä opetussuunnitelma toimitetaan syksyllä tutkivalle opettajalle.

VAIHE 4 –> Kuinka olla varmasti valmiina?

Lue tästä miksi valitsimme kotikoulun

Voimauttava kotikoulu-vinkki:

Otathan arvostaen huomioon lastesi palautteen ja mielipiteen siitä millainen opetussuunnitelmasta tulee. He ovat loppujen lopuksi niitä, jotka toteuttavat sen käytännössä!  Vanhemmat kotikoululaisesi pystyvät auttamaan opintojensa räätälöimisessä omien kiinnostuksen kohteiden ja lahjakkuuksiensa mukaisiksi.