Kotikoulun kuvataiteen integrointi matematiikkaan- yksityiskohdan suurentaminen OPETUSVIDEO

Featured Video Play Icon

YKSITYISKOHDAN SUURENTAMINEN RUUDUKON AVULLA

Kotikoulun kuvataidetunnilla kotikoululainen sai tehtäväksi etsiä lehdistä jonkin yksityiskohdan, jonka hän halusi suurentaa. Ennen etsimistä kotikoululainen leikkasi paperista pienen 4 cm x 4 cm sapluunan, jonka avulla hän etsi yksityiskohtia lehdistä. Kotikoululainen päätyi valitsemaan kauniin oksan kuvan.

Yksityiskohdan suurentaminen tapahtui ruudukko-menetelmää käyttämällä. Kotikoululainen piirsi ruudukon viivottimen ja lyijykynän avulla. ENSIN hän piirsi pienemmän ruudukon lehtikuvan päälle ja sitten suuremman ruudukon piirustuspaperille, johon hän suurensi valitsemansa yksityiskohdan.

MATEMATIIKAN INTEGROINTI KUVATAITEESEEN

Tähän kuvataidetyöhön integroitui loistavasti MATEMATIIKKA, sillä siinä sai harjoitella mittaamista viivottimella millimetrin ja senttimetrin tarkkuudella. Kotikoululainen harjoitteli myös suoran kulman piirtämistä ruudukkoja tehdessään. Ennen tätä kuvataidetyötä kotikoululainen opiskeli viikon ajan viivottimella mittaamista matematiikan kirjan tehtävien ja erilaisten käytännön arjessa tapahtuvien hauskojen mittaustehtävien parissa.

LIITUPIIRUSTUKSEN TOTEUTUS-OPETUSVIDEO

Piirustusvälineinä kotikoululainen käytti öljyväriliituja. Hän piirsi kuvan ruudukkoon suoraan liiduilla mallista koko ajan mallikuvaa tarkastellen.

Pääset näkemään kotikoululaisen piirtämässä tästä alla olevasta tutoriaalista, jonka avulla näet työn eri vaiheet. Tämä opetusvideo toimii myös kotikoululaisen yhtenä näyttönä tutkivalle opettajalle kuvataiteen oppiaineessa.

Tätä kuvataide-työtä varten kotikoululainen käytti seuraavia TARVIKKEITA:

• Aikakausilehti
  • Paperi ja sakset sapluunaa varten
  • Piirustuspaperi
  • Lyijykynä
  • Viivotin
  • Öljyväriliidut

Yksityiskohdan suurentaminen ruudukko-menetelmällä oli täysin uusi tekniikka ja kotikoululainen koki sen haastavana. Työskentely kehitti tehokkaasti tarkkuutta, pitkäjänteisyyttä, suunnitelmallisuutta ja kärsivällisyyttä. Loppujen lopuksi kotikoululainen teki työn hyvällä asenteella ja oli tyytyväinen piirustukseensa.

Kaipaatko lisää ideoita kotikoulun kuvataidetunneille:

Laveeraus: joutsenmaalaus

Piirrä kotikoululaisen rinnalla tämän selkeän opetusvideon avulla, jonka Voimauttava kotikoulu on laatinut iloksesi. Pidä hauskaa kuvataiteen parissa kotikoulussa ja tee oman näköinen ruudukko-piirustus!