Opettele muodostamaan sanoja kirjaimista- ILMAINEN NETTIPELI ja omia ideoita & kokemuksia

Opettele muodostamaan sanoja yksittäisistä kirjaimista. Nämä alla olevat tehtävät ja ILMAISET oppimateriaalit sopivat ekaluokkalaiselle ja esikoululaiselle.

Kotikoulun äidinkielen tunnilla olemme harjoitelleet sanojen muodostamista.  Esikoululainen pitää kovasti tästä ILMAISESTA nettipelistä ja se onkin auttanut häntä paljon. Tässä on myös hyviä tehtäviä ekaluokkalaiselle:

HAUSKOJA IDEOITA SANOJEN MUODOSTAMISEEN

Magneettikirjaimet ja sanelu

Lisäksi meillä on magneetti kirjaimia jääkaapin ovessa, joilla esikoululainen muodostaa mielellään sanoja. Erityisen innostunut esikoululainen on saneluista, joissa kotiopettajana sanelen hänelle lyhyitä tavuja tai sanoja ja hän kirjoittaa ne paperille ( esim. JA, JO, ON, EI, ja AAMU, ISI). Usein sanelen sanoja samalla kun teen jotain kotityötä, esim. viikkaan pyykkiä tai laitan astioita astianpesukoneeseen.

Osallistava aakkoslaulu

Myös aakkoslaulun avulla olemme opiskelleet kirjaimia ja sanoja. Tämä alla oleva on meidän mielestämme paras aakkoslaulu vasta-alkajalle kaikista kuuntelemistamme, koska se on osallistava ja rauhallinen. Lapsi kävi oma-aloitteisesti itse laulamaan tämän selkeän laulun mukana. Aakkoslaulua on helppo seurata sen rauhallisen ja selkeän rytmin vuoksi. Esikoululainen rytmittelee aakkoslaulua laulaessaan jaloilla ja käsillä. Laula sinäkin aakkoslaulua ja opettele mikä sana alkaa milläkin kirjaimella:

Sanojen ”makustelu”

Usein myös ”makustelemme” yhdessä sanoja hitaasti kirjain kerrallaan arjen keskellä. Esikoululainen maistelee ääneen suussa sanan kirjaimia yksi kerrallaan ja venyttelee niitä kaikessa rauhassa. Tämä auttaa esikoululaista tunnistamaan mitä kirjaimia sanassa on peräkkäin. Kirjainten ”makustelu” on hassua ja usein naurattaa meitä molempia!

Muodosta aakkosia ja sanoja keholla

Kinesteettiselle oppijalle koko vartalon käyttö auttaa oppimaan aakkosia. Tässä on hyvä tilaisuus vahvistaa sisarusten välistä yhteyttä, kun eri ikäiset sisarukset muodostavat aakkoset yhteistyössä keskenään.

Voit muodosta aakkoset itse omalla kehollasi. Kotikoulussa voi tehdä myös niin, että opettaja sanoo aakkosia yksi kerrallaan ja kotikoululainen esittää kyseisen aakkosen kehollaan. Hän voi myös ”kirjoittaa” keholla sanoja esimerkiksi oman nimensä tai opettajan sanoman sanan. Tämä oli tosi hauskaa kotikoululaisen ja esikoululaisen mielestä! Myös kolmevuotias oppi vaivatta aakkoset kehonliikkeiden avulla.

Toivottavasti tästä oli iloa kotikoulussasi ja saitte uutta potkua opiskeluun! Miten te olette opiskelleet kirjaimia, tavuja tai sanojen muodostamista?