Kotikoulun englanti – ääntämisen opettelu: ILMAISIA nettitehtäviä ja omia kokemuksia

Opettele englannin ääntämistä hauskojen ja laadukkaiden nettitehtävien avulla ILMAISEKSI. Olemme tehneet kotikoululaisen kanssa yhdessä sen päätöksen, että hän opettelee alusta asti ääntämään sanat siten kuin ne oikeasti kuuluu ääntää. Kerromme miksi päädyimme tähän ratkaisuun ja miksi se kannattaa. Sinäkin voit opetella ääntämistä näiden alla olevien ILMAISTEN NETTITEHTÄVIEN  avulla kotikoulussasi.

Kun kotikoululainen oli ehtinyt aloittaa englannin opiskelun tavallisessa koulussa 2. luokalla tavallisen opettajan johdolla, oli luokanopettaja joutunut ison haasteen eteen. Hän ei ollut 30:neen vuoteen ollut tekemisissä englannin kielen kanssa. Hän teki toki parhaansa, mutta huomasimme, että kotikoululainen oli oppinut ääntämään kaikki tavallisessa koulussa oppimansa sanat ”kökkö”-englanniksi eli hän äänsi ne siten kuin ne kirjoitetaan. Poisoppiminen oli vaikeampaa kuin uusien sanojen ääntämään opettelu.

Tavalliset alakoulun opettajat tarvitsisivatkin ensin koulutusta englannin opettamisesta ja ääntämisestä, ennen kuin heidät pistetään suinpäin opettamaan asioita väärin niin, että siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä lasten tulevissa englannin opinnoissa. Tälläisesta sanojen väärin oppimisesta poisoppiminen on tosi työlästä. Onko teillä muilla kokemusta vastaavasta?

Onneksi kotiopettajankaan ei tarvitse osata englannin ääntämistä sen enempää, sillä kotikoululainen voi harjoitella ääntämistä valmiiden ääntämisharjoitusten avulla. Meidän kotikoululaisemme on harjoitellut englannin ääntämistä, joka tunnilla esimerkiksi näiden alla olevien nettitehtävien avulla. Näissä nettitehtävissä opitaan ääntämään esimerkiksi numeroita, värejä, ruokia ja viikonpäiviä. Osa tehtävistä on yhdistelytehtäviä, joissa harjoitellaan tunnistamaan sanaa vastaava asia (värit, vaatteet jne.)

Nämä ovat hyviä tehtäviä ekaluokkalaiselle, jolla englanti on alkanut ensimmäiseltä luokalta (Varhennettu A1-kieli). Nämä tehtävät sopivat hyvin myös kolmannen luokan englannin tunneille kotikoululaiselle, joka opiskelee ensimmäistä vuotta englantia. Myös alakoulun muille vuosiluokille nämä englannin tehtävät toimivat hyvänä kertauksena. Tehtävien vahvuus on siinä, että kotikoululainen voi itse nauhoittaa oman ääntämisen ja kuunnella sen.

Englannin ääntäminen – nettitehtäviä