Mikael Agricolan päivä 9.4. – PARHAAT TEHTÄVÄT

Katso tästä kuinka Voimauttava kotikoulu juhlii Mikael Agricolan päivää, joka on samalla suomen kielen päivä ja liputuspäivä. Nappaa tästä HAUSKAA tekemistä ja MATERIAALIA Agricolan päiväksi.

Mikael Agricola eli 1500-luvun Suomessa. Saat huomata, että hän eli värikkään ja vaiherikkaan elämän, joka saattaa muistuttaa hyvinkin nykypäivän ihmisten elämää. Aamiaiseksi hän saattoi syödä pieniä pannukakkuja herkullisten marjojen kanssa, ihan niinkuin mekin. Suomen kirjakielen laatijana hänen voimakas vaikutuksensa näkyy nykypäivään ja saamme nauttia omasta, rakkaasta suomen kielestämme joka päivä. Tässä alla on ILMAISTA oppimateriaalia Mikael Agricolasta, Suomen kirjakielen isästä.

TEHTÄVIÄ  Agricolan PÄIVÄÄN

HISTORIA HERÄÄ ELOON

Kävele Turusssa Mikael Agricolan kanssa. Nykyajan koululainen ja Mikael Agricola kiertelevät yhdessä Turun merkittävissä paikoissa, jotka ovat säilyneet Agricolan ajalta nykypäivään. Agricola kertoo mitä paikat hänelle merkitsivät 1500-luvulla ja vertaa niitä koululaisen kanssa nykyaikaan. Video on tosi inspiroiva ja kiinnostava. Lapsi, joka katsoo tätä videota samaistuu helposti videolla esiintyvään nykyajan koululaiseen.

TEHTÄVÄ 1: Mitä sinä haluaisit kysyä Mikael Agricolalta, jos tapaisit hänet?

TEHTÄVÄ 2: Onko omalla paikkakunnallasi jäljellä vanhoja rakennuksia tai maamerkkejä, jotka ovat Mikael Agricolan ajalta? Miksi on tai miksi ei ole?

LUE AGRICOLAN ABC-KIRIAA

Mikael Agricola kirjoitti ensimmäisen suomen kielisen aapisen nimeltään ABC-kiria. Oletko koskaan lukenut sitä? Nyt se on kirjoitettu selkeillä nykykirjaimilla kyrillisten kirjainten sijaan. Sisällöstä on helppo saada selvää. Vertaa miten tämä ensimmäinen aapinen eroaa omasta aapisestasi.

Lue Mikael Agricolan ABC-kiriaa

SUOMEN KIRJAKIELEN YLLÄTTÄVÄT JUURET

Mikael Agricola ei ollut ensimmäinen suomeksi kirjoittanut, ja nykysuomeen vaikutti mahdollisesti enemmän kirkkoherra Mynämäeltä. Tämä on loistava ja innostava video (5 min), josta saat viimeisintä tietoa Mikael Agricolasta.

OSALLISTU SUOMEN KANSALLISMUSEON OPASKIERROKSELLE

Tässä on upea tilaisuus tutustua Agricolan aikaiseen historiaan Suomen kansallismuseossa. Opas esittelee historiaa mielenkiintoisesti kansallismuseon kokoelmista kertoen. Jotta saisit parhaan mahdollisen elämyksen opastetusta museokierroksesta (n.35 min), kannattaa se katsoa TV-ruudusta sohvalta nauttien.

TEHTÄVÄ 1: Miten tavalliset ihmiset söivät Agricolan aikana? Mikä muu oli erilaista arjessa nykyaikaan verrattuna?

KUUNTELE AGRICOLAN AIKAISTA KIRJAKIELTÄ ÄÄNEEN LUETTUNA

Suomen kieli on muuttunut satojen vuosien kuluessa. On kiehtovaa kuunnella vanhaa suomalaista kirjakieltä. Saatko selvää kaikista sanoista? Miltä se kuulostaa? Mikä sana kuulostaa oudolta?

TUNNISTA AGRICOLAN KEKSIMÄT SANAT-TESTI

Mikael Agricola joutui keksimään paljon uusia sanoja, kun hän muutti suomen puhekieltä kirjakieleksi. Tee tästä hauska nettitesti, jossa voit testata tunnistatko Agricolan keksimiä sanoja

Tunnistatko Agricolan keksimät sanat-NETTITESTI

MITÄ ON SUOMEN KIELI?

Hauska ja terävä opetusvideo (2 min), joka näyttää kartalla mitä oikein on Suomen kieli ja kielialueet.

TUTKI AGRICOLAN ELÄMÄÄ

Katso kysymysten alapuolella oleva opetusvideo (12 min) vastaa alla oleviin kysymyksiin (opettajan ohjeen mukaan vihkoon tai sähköiseen muotoon).

1)Agricolan elinaika ja kotipaikka?

2) Kerro Agricolan opiskelusta ja työtehtävistä. Esimerkiksi minkälainen koululainen, minkälaista tuon ajan opiskelu oli, minkälaisissa tehtävissä Agricola toimi, missä opiskeli Suomessa ja ulkomailla, kenen kuuluisien opettajien alaisuudessa?
3) Miksi Agricola opiskeli latinaa ja kreikkaa (UT:n alkukieli), vaikkei niitä puhuttukaan Suomessa?
4) Kuka oli Ruotsi-Suomen kuningas Agricolan aikaan? Arvioi kuninkaan vaikutusta uskonpuhdistuksen toteutumiseen.
5) Mikä oli Agricolan suurin käännösprojekti? Arvioi myös käännöstyön etenemistä ja hankaluuksia, milloin käännöstyön valmistui?
6) Esittele muita Agricolan kirjoittamia kirjoja.
7) Arvioi uskonpuhdistuksen ja Agricolan merkitystä Suomen sivistys- ja kulttuurielämälle. Mitkä Agricolan teot olivat niin merkittäviä, että hänet yhä muistetaan.

KATSO MILTÄ ELÄMÄ NÄYTTI AGRICOLAN AIKAAN

Tällä mielenkiintoisella videolla (4 min) pääset tutustumaan  ihmisten elämään Agricolan aikana. Esittelijänä toimii historian tutkija, joka kertoo sosiaalisesta elämästä innostavalla tavalla. Toisella videolla (11 min) pääset Turun keskikaikamarkkinoille, joissa nykyajan ihmiset ja keskiajan ihmiset kulkevat rinnakkain vuonna 2019.

KESKIAJAN AMMATTEJA -UPEAT TYÖNÄYTTEET VIDEOLLA

TEHTÄVÄ 1: Piirrä kuva itsestäsi Agricolan aikaisissa vaatteissa.

TEHTÄVÄ 2: Etsi vaatteita tai kankaita ja pue itsesi Agricolan aikaiseksi henkilöksi. Keksi henkilöhahmollesi nimi, ikä ja ammatti. Älä kerro muille kuka olet. Kun olet pukeutunut valmiiksi, esitä henkilöhahmoa toisille ja pyydä heitä arvaamaan mitä teet ammatiksesi.

SUOMI RUOTSIN VALLAN ALLA

Millaista oli Suomessa Mikael Agricolan aikaan? Mikä muuttui? Mitä Suomen talonpojille kuului? Se selviää tämän mielenkiintoinen opetusvideon (18 min) avulla.

JUHLI AGRICOLAN PÄIVÄÄ MUSIIKILLA

Tiesitkö, että musiikkikin kuulosti erilaiselta Agricolan aikaan? Osaatko sinä soittaa nokkahuilua? Miten oma nokkahuilusi eroaa alla olevista?

TUTKI KESKIAJAN TAIDETTA JA ARKKITEHTUURIA

Tutustu keskiajan taiteeseen, arkkitehtuuriin ja esineisiin alla olevan selkeän Slide show:n avulla.

Kotikoululainen rakastaa historiaa ja teki koko tämän opintokokonaisuuden alusta loppuun, vaikka hänen olisi tarvinnut valita vain pari kohtaa. Myös esikoululainen innostui Mikael Agricolasta. Hänen suosikkinsa oli opetusvideo, jossa koululainen ja Agricola-hahmo kiertelevät yhdessä Turussa. Mikä on sinun suosikkisi?

Hyvää ja inspiroivaa Mikael Agricolan päivää!

BONUSVINKKI: Tutustu toiseen suurmieheen Runeberg-opintokokonaisuuden avulla.