ERILAISIA AMMATTEJA-opintokokonaisuus MAKSUTTA

Olet varmaan kuullut monta kertaa kysyttävän, mikä sinusta tulee isona. Voimauttava kotikoulu on laatinut innostavan opintokonaisuuden ”Erilaisia ammatteja”, jossa yhdistyy  useampi oppiaine; historia, kuvataide, äidinkieli, englanti ja yhteiskuntaoppi. VALITSE itsellesi sopivat OPPIMATERIAALIT MAKSUTTA. Nappaa nettipeli ja tulosteita kotikouluusi.

HISTORIA: KESKIAJAN AMMATTILAISET

Sinulla on loistava tilaisuus nähdä Suomen Kansallismuseon laadukkaat esitelmät, joissa perehdytään keskiajan ammatteihin innostavalla tavalla työnäytösten kautta. Pääset tutustumaan n. 2 minuutin mittaisilla videoilla, leipurin, suutarin, kirjurin ja apteekkarin ammatteihin ja samalla käyt aikamatkalla keskiajassa!

TEHTÄVÄ 1: Mikä ammatti yllä olevista oli kiinnostavin? Perustele miksi. Pohdi miten nykyajan vastaava ammatti eroaa keskiajan ammatista?

YHDISTÄ AMMATIT-NETTIPELI

KUVATAIDE: MIKÄ SINUSTA TULEE ISONA?

Valitse mielessäsi yksi vaihtoehto, mikä haluaisit olla isona ammatiltasi. Piirrä  itsesi kyseisessä ammatissa. Muista huomioida piirustuksessasi asiat, joista käyvät ilmi ammattisi:

• Työvaatteet (esimerkiksi palomiehellä uniformu)
  • Työtarvikkeet (esimerkiksi palomiehellä kypärä, jossa paloletku)
  • Työpaikka (esimerkiksi palomiehellä paloasema)

ÄIDINKIELI: PANTOMIIMI TAI SANANSELITYS

Alla olevassa tulosteessa on erilaisia ammatteja-kortit, jotka sisältävät helposti esitettäviä ja selitettäviä ammatteja. Tämä tehtävä sopii kaikenikäisille, sillä jokainen voi tehdä sen omalla taitotasollaan.

1. Tulosta ja leikkaa kortit irti.
  2. Korttien avulla voit pelata joko: A. Pantomiimia, jossa jokainen osallistuja nostaa pakasta vuorollaan satunnaisen kortin ja esittää sen sisältöä pantomiinina muille sanattomasti B. Sananselitystä, jossa jokainen osallistuja nostaa pakasta vuorollaan satunnaisen kortin ja selittää ammatin sanallisesti. Älä sano paperilla olevaa ammattia ääneen toisille.  Tämän voi tehdä suomeksi tai englanniksi tai jollain muulla kielellä. Toiset yrittävät arvata ammatin.

ERILAISIA AMMATTEJA KORTIT

ENGLANTI: ARVAA AMMATTI (1.-3.lk)

Tässä on loistava ja selkeä opetusvideo, joka osallistaa oppijan. Pääset arvuuttelemaan mitkä työvälineet kuuluvat mihinkin ammattiin. Tämä on loistava tapa oppia ammatteja englanniksi.

ENGLANTI: NETTIPELI

Mitä sinä haluat tehdä työksesi aikuisena? Kotikoululainen on opiskellut innoissaan englannin tunneilla ammatteja. Tässä alla on hyvä ILMAINEN nettipeli ammattien opetteluun:

Opettele ammatteja NETTIPELI

ENGLANTI: TEHTÄVÄTULOSTEITA (3.-6. lk)

Kotikoululainen on opetellut ammatteja englanniksi näiden ILMAISTEN ja laadukkaiden tehtävätulosteiden avulla. ToivottavastI niistä on iloa sinullekin:

Ammatteja tehtävätulosteita

YHTEISKUNTAOPPI: ESITTELE AMMATTI

Sopii loistavasti myös Suomen kielen tunnille tai vieraiden kielten tunneille.

Perehdy hyvin ja esittele kirjallisesti yksi sinua kiinnostava ammatti. Ammatti voi olla haaveammattisi tai jostain muusta syystä mielenkiintoinen. Linkki: Ammattitieto – Työmarkkinatori (tyomarkkinatori.fi)

Kerro kattavasti mm. seuraavista asioista:

1. kuvaile ammattia, työtehtäviä
2. työpaikat, joissa ammatin edustajia toimii
3. millaisia taitoja/ ominaisuuksia ammatissa olevalta edellytetään
4. millainen koulutus ammattiin vaaditaan, missä voi opiskella, millaista opiskelu on
5. työllisyystilanne, esim. työllistymisen näkymät eri ammateissa

Käytä kuvia, taulukoita, haastatteluja, av-linkkejä ymv. eli monipuolista materiaalia.
Merkitse lähteet näkyviin! Lähteitä on oltava vähintään 3 kpl. (Kotiopettaja päättää raportin laajuuden: esimerkiksi se voi olla puolikas A4 tai 1-2 A4-sivua. Esitelmän voi pitää suullisesti kirjallisen tehtävän pohjalta, jos kotiopettaja niin haluaa.)Tehtävä edellyttää tiedonhakua ja soveltamista.

Toivottavasti sait uusia ideoita kotikouluusi! Pitäkää hauskaa yhdessä kotikoulussanne erilaisten ammattien parissa!