Hyvää kirjan ja ruusun päivää 23.4.2021 – KIRJAVINKIT & innostava KIRJAPROJEKTI

Hyvää kirjan ja ruusun päivää 23.4.2021! Voimauttava kotikoulu, jakaa kotikoululaisen parhaat kirjavinkit ja kirjaprojektin, joiden avulla pääset seikkailemaan eri aikakausien ja historiallisten tapahtumien  kiehtovissa maailmoissa. Nappaa parhaat VINKIT kotikouluusi!

KIRJOJEN KIEHTOVA MAAILMA

Kirjallisuus voi viedä sinut paikkoihin ja ajanjaksoihin, joihin et muuten pääse. Joskus voidaan jopa ajatella, että talo tai paikka on yksi kirjan päähenkilöistä. Miten kirjailijat itse rakentavat kirjojensa moniaistisen maiseman? Kotikoulussa on hauska pohtia millaisia keinoja he käyttävät kuljettaessaan lukijaansa aikakausien, paikkojen ja tapahtumien halki?

Vaikka usein julkisuudessa puhutaan lukutaidon heikkenemisestä, on myös paljon lapsia ja nuoria, joille lukeminen on tärkeä osa arkea. Kirjat liittyvät vahvasti täyden kokemuksen elämään. Uudessa opetussuunnitelmassa (OPS 2016) kirjallisuuden lukeminen korostuu, sillä oppinaineen nimi on ”Äidinkieli ja kirjallisuus” aiemman äidinkielen sijaan.

KOTIKOULULAISEN KIRJAVINKIT

Meillä kotikoululainen rakastaa kirjoja, hän nauttii siitä, että hän voi yhdistää kotikoulussa opittuja asioita eri kirjojen maailmoihin, aikakausiin ja tapahtumiin keskustellessaan kanssamme. Haluamme jakaa sinulle kotikoululaisen parhaat kirjavinkit, jotka johdattavat sinut historian pyörteisiin kiehtovalla tavalla.

Kotikoululaisen TOP 5 KIRJAT, joissa seikkaillaan eri aikakausilla:

1. Tyttö meren takaa: Ingrid Hesslander   (1700-luvun alku)
  2. Viimevuotiset ystävämme: Louisa M. Alcott (1870-luku)
  3. Uuden metsän lapset: Fredric Marryatt (1650-luku)
  4. Kadun hauskin talo: Eleanor Estes (1920-luku)
  5. Kun me olimme tyttöjä: Sarah Doudney  (1850-luku)

Kotikoululainen  on lukenut myös englannin kielisiä kirjoja, joista hänen suosikkinsa ovat 1880-luvulle sijoittuvat Pieni talo preerialla-kirjat:

1. Little House on the Prairie: Laura Ingalls Wilder
  2. First Four Years: Laura Ingalls Wilder
  3. Little Town on the Prairie: Laura Ingalls Wilder

KIRJAN LUKEMISTA PAPERILTA JA TABLETILTA

Kotikoululainen lukee kirjoja niin tavallisina paperikirjoina kuin sähköisessä  muodossa tabletilla, koska hän löytää niitä tosi hyvin Project Gutenbergin kirjakokoelmasta suomeksi MAKSUTTA. Sieltä löytyy esimekiksi yllä olevan kirjalistan kirjoista Viimevuotiset ystävämme: Louisa M. Alcott ja Uuden metsän lapset: Fredric Marryatt sekä  Kun me olimme tyttöjä: Sarah Doudney. Sieltä sinäkin voit etsiä ja lukea kirjoja ILMAISEKSI kotikoulussasi:

KIRJALÖYTÖJÄ ANTIKVARIAATISTA

Kotikoululainen on tehnyt todellisia löytöjä ankvariaateista, esimerkkinä Pieni talo preerialla – Lauran keittokirja: Barbara M. Walker. Tästä keittokirjasta on löytynyt oikeita aarteita reseptien muodossa. Kotikoululainen on leiponut Lauran äidin resepteillä ja saanut meille uusia, toimivia niksejä leipäjuureen. Hän suosittelee myös Kerttu Juvan kirjaa Vuorilinnan Lotta. Hän löysi myös jännittävän ja innostavan kirjan, jonka on kirjoittanut Carol Ryrie Brink: Villin lännen Kati. Mitä kirjalöytöjä sinä olet tehnyt?

INNOSTAVA KIRJAPROJEKTI

Kirjan ja ruusun-päivän kunniaksi kotikoululainen jatkaa hauskaa Lap book-projektiaan Laura Ingalls Wilderin kirjoista. Lap book-kirjassa yhdelle aukeamalle rakentuu yhden kirjan maailma mini kirjojen muodossa. Kaiken kaikkiaan kirjoja on yhdeksän eli puuhaa riittää yhdeksän aukeaman ajan.

Projekti on niin innostava, että kotikoululainen haluaa tehdä sitä aina kun voi. Se innostaa lukemaan, sillä mitä enemmän lukee kirjasarjaa, sitä pidemmälle myös Lap book-projekti etenee.

Tämä on loistava laaja-alainen opintokokonaisuus kotikouluusi. Näet alla olevasta jutusta kuinka useat oppiaineet integroituvat tässä projektissa yhteen. Sinäkin voit tehdä tälläisen Lap book:in omassa kotikoulussasi. Lisäksi alla olevassa jutussa on Lap book-kirjaa varten tulostettavat materiaalit maksutta kotikouluusi.

Kotikoulun lempiprojekti: Lap book- ILMAISTA materiaalia

Ihanaa kirjan ja ruusun päivää! Toivottavasti sait ideoita kotikoulusi äidinkielen ja kirjallisuuden tunneille! On ihana jakaa kirjavinkkejä ja ideoita kanssasi! Kirjan ja ruusun päivä innostaa kaikkia nauttimaan lukemisesta!