Snellmanin päivän seikkailu 12.5.2023 – opintokokonaisuus MAKSUTTA

Juhli Voimauttavan kotikoulun kanssa J. V. Snellmanin päivää 12.5 hauskoilla ja monipuolisilla tehtävillä. Valitse tästä sinulle sopiva juhlimistapa. Hyödynnä ILMAISET TEHTÄVÄT Snellmanista ja seikkaile nuoren Snellmanin roolissa loistavan 3D-TIETOKONEPELIN avulla. Poimi OPPIMATERIAALIT itsellesi MAKSUTTA!

Suomen suurimmaksi valtiomieheksi kutsuttu Johan Vilhelm Snellman eli Janne syntyi 12.5.1806. Tiesitkö, että hän syntyi laivan kajuutassa, koska hänen isänsä oli merikapteeni? Snellmanin päivän liputuspäivä onkin Jannen syntymäpäivä. Janne oli innokas opiskelija. Hän ei ikinä antanut periksi. Katso miten Voimauttava kotikoulu juhlii J. V. Snellmanin päivää 3D-SNELLMAN tietokonepelin ja parhaiden tehtävien kanssa. Valitse itsellesi sopivimmat tavat juhlia!

”Pääasia on täyttää velvollisuutensa ja tehdä työtä,
mikäli voimat riittävät.
Paha päivä menee menojaan
niin kuin hyväkin.”

J. V. Snellman

TEHTÄVIÄ Snellmanin PÄIVÄÄN

MIKSI  SNELLMANIN PÄIVÄÄ VIETETÄÄN?

Katso tältä innostavalta opetusvideolla (2 min) miksi Snellmanin päivää vietetään.

SEIKKAILE NUOREN SNELLMANIN ROOLISSA: 3D-TIETOKONEPELI

Kävele nuoren Snellmanin roolissa kaduilla ja yritä selvittää mysteeri, kuka yrittää sytyttää Oulun kaupunkia palamaan. Peli sopii kaikenikäisille, kunhan pelaaja osaa lukea.

Seikkaile nuoren Snellmanin roolissa tässä loistavassa  3D-TIETOKONEPELISSÄ. Peliin on luotu 3D-todellisuus vuodelta 1822. Snellman-peli on historiallisia yksityiskohtia sisältävä peli- ja oppimisympäristö, jossa oppiminen tapahtuu tutkimisen, toiminnan ja ongelmanratkaisuun sidottujen tehtävien kautta. Peli täytyy ladata omalle tietokoneelle. Se toimii Windowsilla ja Linuxilla.

Snellman 3D-TIETOKONEPELI- ja oppimisympäristö

SNELLMANIN PATSAS JA SUOMEN PANKKI

Katso opetusvideo Snellmanin patsaasta ja Suomen pankista.

TEHTÄVÄ: Miksi Snellman sai kuvansa 100 markan seteliin?

SNELLMANIN ELÄMÄKERTA

Sukella mielenkiintoiseen Snellmanin elämäkertaan Suomen kansallisbiografiassa. Tee mindmap, johon poimit pääasiat hänen elämänsä varrelta syntymästä kuolemaan. Pituus korkeintaan yksi A4.

Snellmanin elämäkerta

J. V. Snellmanin kotitalo ennen kunnostusta

J. V. Snellmanin kotimuseo.jpg

J. V. Snellmanin kotitalo kunnostuksen jälkeen

OSALLISTU SNELLMANIN YHTEISKUNTAOPIN LUENNOILLE KEVÄÄLLÄ 1862

Snellmanin yhteiskuntaopin historian luentosarjan käsikirjoitus herää eloon. Tämän alla olevan luentosarjan Snellman piti vuonna 1862.

Snellmanin luennot

TUTKI SNELLMANIN VALTIO-OPPIA

J.V. Snellman kirjoitti Valtio-opin (Läran on staten) Tukholmassa talvella 1841-1842. Hän oli oleskellut Saksassa Tübingenissä edellisenä vuonna, jolloin hän oli kirjoittanut ensimmäisen pääteoksensa Persoonallisuuden idea (Versuch einer spekulativen Entwickelung der Idee der Persönlichkeit).
Juuri ennen tätä luomiskautta Snellman oli joutunut kotimaassaan vaikeuksiin. Snellmanin ikäluokan opiskelijat olivat pitkään aiheuttaneet huolia autonomisen Suomen uudelle poliittiselle ja samalla äärimmäisen varovaiselle johdolle. Varsinkin Ranskan  vallankumouksen (1830) ja saman vuoden marraskuussa seuranneen Puolan ensimmäisen kapinan jälkeen ylioppilaat liikehtivät näkyvästi myös Suomessa. Tähän yliopiston hallinto vastasi lujin ottein.

Tutustu Snellmanin valtio-oppiin:

Snellmanin valtio-oppi

Snellmanin muotokuva, B. Reinhold 1874

KUINKA SUOMEN DEMOKRATIA SYNTYI?

TEHTÄVÄ: Kuinka demokratia syntyi?

TUTUSTU VERKKOLEHTEEN

Etsi Snellmanista kertovia tekstejä ja lue niitä.

TEHTÄVÄ: Mitkä Snellmanin aatteet ovat näkyvästi esillä tässä nykyajan lehdessä?

KETKÄ OPISKELIVAT YHDESSÄ SNELLMANIN KANSSA?

Janne oli päättäväinen ja menestyi loistavasti opinnoissaan Helsingin yliopistossa. Samoihin aikoihin yliopistossa opiskeli myös E. Lönnrot ja J. L. Runeberg. Janne teki paljon töitä suomenkielisen kulttuurin puolesta 1800-luvun puolivälissä. Siksi Snellmanin päivää nimitetään myös suomalaisuuden päiväksi.

TEHTÄVÄ: Kerro lyhyesti omin sanoin ketä olivat Lönnrot ja Runeberg? Jos et tiedä, ota selvää ja vastaa kysymykseen.

J. V. Snellmanin muotokuva, O. Nylander, 1849

Miten te juhlitte Snellmanin päivää? Mitä ideoita olette keksineet Snellmanin opiskeluun, jotta oppilas innostuu uuden oppimisesta? Innostavia hetkiä opiskelun parissa.

Hyvää Snellmanin päivää sinulle ja perheellesi!