Kotikoulun ympäristöoppi: opintoretki – syksyn satoa

Voimauttavassa kotikoulussa kotikoululainen teki opintoretken 4H-yhdistyksen näytepuutarhaan. Tämä on hauska ja osallistava tapa tutkia itse syksyn satoa. 4H-yhdistyksen puutarhat ovat kaikille avoinna MAKSUTTA, joten niitä kannattaa hyödyntää kotikoulussa.

Suomessa on yli 200 4H-yhdistystä. Katso, mistä löytyy lähin näytepuutarha sinun kotikouluasi varten: 4H yhdistykset

Voimauttavassa kotikoulussa 3. luokkalaisen kotikoululaisen tehtävänä oli nimetä satoryhmät, tunnistaa yksittäiset vihannekset, juurekset yms.

Kotikoululainen nautti syksyn sadon tutkimisesta Voimauttavassa kotikoulussa

Opintoretki on hyvä idea toteutettavaksi kaiken ikäisten kotikoululaisten kanssa. Jokainen voi ottaa valokuvia syksyn sadosta, piirtää niitä sekä tutkia satoa omalta taitotasoltaan käsin.

Upeaa syksyn satoa  kotikoulussa

IDEOITA SYKSYN SATO-AIHEEN KÄSITTELYYN KOTIKOULUSSA

Pienemmille riittää nimeäminen ja ryhmittely, kun taas isommat kotikoululaiset voivat tehdä esimerkiksi posterin suomeksi tai englanniksi syksyn sadosta tai valitsemastaan vihanneksesta.

Kotitaloudessa voidaan kokata ruokaa syksyn sadosta. Raasteet, salaatit ja keitot ovat toimivia koko perheen yhteiseksi sadonkorjuuherkuksi.

Kotikoululainen keitti ihanaa omenahilloa omista omenoista

Tänä syksynä kotikoululainen keitti omenahilloa oman omenapuun omenista. Tänä vuonna olikin valtavan hyvä omenasato ja hillopurkkeja kertyi komea rivi.

Myös kotikoululaistemme itse kasvattamat kesäkurpitsat saivat luovuuden liikkeelle.

Voimauttavan kotikoulun vahvuus on luovuus rajoittavan laatikon ulkopuolella

ESIMERKKI:SYKSYN SATOA KOTIKOULULAISEN VALOKUVAAMANA

JUUREKSIA: perunat ja porkkanat.

HEDELMIÄ: päärynät, luumut ja omenat.

MARJOJA: Ruusunmarja

VIHANNEKSET: tomaatti, raparperi, avomaan kurkku, parsakaali ja parsa

YRTIT: timjami, persilja, piparminttu ja rosmariini