Tunnista marjoja – Kotikoulun ympäristöoppi ja biologia

Suomen metsät ja suot ovat täynnä upeita marjoja, joita voi nauttia ruoaksi. Tule opiskelemaan yhdessä Voimauttavan kotikoulun kanssa!

Voimauttavassa kotikoulussa marjametsään mennään oikeasti kumisaappaat jalassa ja marjaämpäri kädessä. Jos sinä et jostain syystä pääse metsään tunnistamaan marjoja, voit tehdä sen myös tässä kanssamme.

VAALI IHMETTELYN TAITOA

Tiedätkö miltä mustikan kukat näyttävät?  Ne hurmaavat ja yllättävät kauneudellaan. Ihmettelyn taito on tärkeää ja vaalimme sitä voimauttavassa kotikoulussa. Pysähdy katselemaan tällä sykähdyttävällä videolla metsämustikan kukkia, rauhallisen kauniin videon ja metsän rauhoittavien äänien ääreen. Tämä video toimii hyvin lämmittelijänä kotikoulun ympäristöopin tunnin alussa.

KOTIKOULUN TEHTÄVÄ MARJOISTA

Suomen marjat maistuvat niin tuoreina, että pakastettuina. Tiesitkö, että joka vuosi, Suomen luonnosta löytyy 500 miljoonaa kiloa marjoja?

Hyödynnettävien marjojen lukumäärä on huikea, sillä syötäviä marjoja löytyy yhteensä 39 kappaletta. Ne tunnetuimmat marjat ovat tietenkin mustikka, mansikka, puolukka ja lakka, mutta joukkoon mahtuu siis todella runsaasti erilaisia syötäviä marjoja.

TEHTÄVÄ:

Kuinka monta eri luonnon marjaa löydät tältä videolta?  Video on rauhallinen ja siitä puuttuu häiritsevä taustamusiikki.

Kaikki tuntevat mustikan ja mansikan, mutta tunnistatko soiden marjat?

Soiden marjoja:

• hilla eli lakka eli (suo)muurain: satoaika heinä-elokuu
  • variksenmarja eli kaarnikka: satoaika: heinä-lokakuu
  • juolukka: satoaika elo-syyskuu
  • karpalo: satoaika syys-marraskuu että

Oletko koskaan maistanut näitä:

Lillukasta tunnetaan parhaiten sen kuuluisat varret. Marjoja ei juurikaan käytetä, koska ne ovat mauttomia, kuten muidenkin edellä listattujen. Esimerkiksi sekamehun osana niitä voi kuitenkin ihan hyvin käyttää.

Mesimarjaa pidetään maailman hienoimpana marjana. Se on verratonta mehuna sekä hillona, mutta niin kallista ja harvinaista, että sitä harvoin käytetään yksinään, vaan enemmän toisten hillojen ja mehujen mausteena. Sen maku on niin voimakas, että jo pienikin määrä riittää antamaan esim. vadelmahillolle ihanan mesimarjan maun.

KOTIKOULULAISEN LORU MARJOISTA

Mustikka ja puolukka,
omena ja vaapukka.
Suuhun lentää, masuun entää,
suunkin hymyyn saa
kotikoululaista naurattaa.
Kaarnikka maistuu,
piirakka paistuu.
Sangossa lakkaa,
isä lämmittää takkaa.
Hilloa keitän, sen purkkiin heitän.

Keksi oma runo tai loru marjoista.
KOTIKOULUN INTERAKTIIVISIA TEHTÄVIÄ MARJOISTA

Tunnista marjoja seuraavissa tehtävissä:

TUNNISTUSTEHTÄVÄ 1

Tässä tehtävässä pääset tunnistamaan marjoja ja sinulle ennestään tuttuja hedelmiä.

TUNNISTUSTEHTÄVÄ 2

MARJAT-MUISTIPELI

Alla olevasta linkistä pääset pelaamaan interaktiivista muistipeliä marjoista.

TEHTÄVÄ:

Kun pelaat muistipeliä sano ääneen näkemiesi marjojen nimet.

MUISTIPELI MARJOISTA

Voit yhdistää marjojen opiskelun myös englannin oppiaineeseen. Tässä alla on näppärä lista marjojen nimistä englanniksi:

sANALISTA marjoista englanniksi

Voimauttava kotikoulu toivottaa OPPIMISEN ILOA KOTIKOULUUN!