Kuinka kertoa kuukautisista tytölle itsearvostusta vahvistavalla tavalla

Kuinka kertoa kuukautisista tytölle? Te, äiti ja isä, voitte varmistaa, että tämä kehon luonnollinen muutos voi olla tyttären elämän kohokohta ja itsearvostusta vahvistava tapahtuma seuraavien neuvojen ja käytännön esimerkin avulla. Lue kuinka kerroin kuukautisista tyttärellemme.

Usein kuitenkin yhteiskunnassamme tämä kehon normaali tapahtuma koetaan tabuna. Tämän täysin luonnollisen tapahtuman kertominen jää liian usein perheen ulkopuolisen tahon kuten kunnallisen koulun tehtäväksi. Monet tytöt menettävät yksityiselämässä monia rikastuttavia haasteita mukautuessaan jo varhain koulun tiedotukseen kuukautisten alkamisesta. Nämä tytöt jäävät hämilleen ja ilman oman perheen vahvaa tukea.

Miten äiti ja isä voivat yhteistyössä antaa tyttärilleen parhaan mahdollisen avun, jotta näistä kasvaisi varmoja ja vahvoja ja valmiita ottamaan kuukautisten alkaminen ja naiseksi kasvaminen vastaan?

Tyttäresi äitinä ja isänä sinulla on monia keinoja, niin hienovaraisia kuin selkeän avoimiakin kannustaa tyttäresi myönteistä kasvua ja kehitystä. Ensinnäkin sinun on tärkeä tietää, että sinun täytyy yrittää vaikuttaa tyttäresi uskomuksiin. Jos annat niiden kehittyä ilman minkäänlaista ohjausta, tyttäresi mitä ilmeisemmin hyväksyy itsearvostukselle vahingollisen käsityksen kuukautisten alkamisesta, jonka joku toinen taho tarjoaa.

Äiti voi puhua kokemuksesta ja hän todella ymmärtää mitä tyttären kehossa tapahtuu. Sellaiset asiat kuten henkilökohtainen hygienia, fyysiset tuntemukset, kuukautiskivut ja mielialojen vaihtelut ovat kokemusperäisiä asioita joissa äidin tuki on kultaakin kalliimpaa.

Ne fyysiset muutokset, joita tyttäresi itsessään kokee, edellyttävät sinulta uudenlaista asennoitumista ja kykyä nähdä ja aistia hienovaraisia merkkejä tyttäresi käytöksessä. Se miten suhtaudut tyttäresi tunteisiin vaikuttaa siihen, kasvaako hänestä nainen joka arvostaa omaa fyysistä olemustaan vai nainen joka häpeää sitä.

Ennen kaikkea äidin ja isän on suotava tyttärelle oma rauha. Tämä vaatimus ei sisällä pelkästään sitä, että annat hänen olla rauhassa vessassa ja kylpyhuoneessa. Hän saattaa silminnähden vetäytyä. Älä loukkaannu siitä, vaan yritä muistaa, että hänen kainoutensa johtuu epävarmuudesta uuden tuntemattoman edessä. Hän luo itselleen uutta identiteettiä.

Ajan viettäminen vessassa ja vaatteisiin piiloutuminen ovat kaikki merkkejä siitä, että hän yrittää hallita uutta tilannetta. Sinulta vaaditaan rakkautta ja pitkämielisyyttä. On erittäin tärkeää, että suhtaudut oikein siihen, että pienestä tyttärestäsi on tulossa nainen. On kyse prosessista, johon sinun tulee valmistautua, jotta voisit kehittää tyttäresi itsearvostusta.  Tavallista koulua käyvillä tytöillä itsearvostus on tässä vaiheessa sangen huteralla pohjalla. Useat tutkimukset osoittavat, että naiset  kadottavat itseluottamuksensa juuri tässä kehitysvaiheessa. Tyttäresi kokee pienet arvostelusi hyvin voimakkaasti ja saattaa kehittää mitä erilaisimpia väärinkäsityksiä selittääkseen itselleen käyttäytymisesi. Hän yleensä kuvittelee, että hänessä on jotain vialla, koska lapsilla on tapana syyttää itseään kulloisestakin ongelmastaan tai tuntemastaan riittämättömyyden ja epävarmuuden tunteesta.

Kerron seuraavassa kuinka voit käytännössä kertoa tyttärellesi kuukautisista oman esimerkin avulla.

NÄIN KERROIN KUUKAUTISISTA TYTTÄRELLENI

Kutsuin tyttäreni istumaan rennosti hänen sänkynsä päälle. Ojensin hänelle kauniin lahjarasian ja sanoin: ”Haluan antaa sinulle tämän lahjan ja toivon, että voimme yhdessä kikatella ja jutella, kun sinä avaat ja tutkit mitä siellä on.” Tyttäreni oli heti kiinnostunut ja avasi rasian innokkaasti hymyillen. Olin laittanut rasian sisälle nuoria tyttöjä kiinnostavia asioita:

• Harjoitusrintaliivit
  • Kuukautissuojia (esim. siteitä ja tamponeja)
  • Kankainen pieni pussukka kuukautissuojia varten
  • Kuukausikalenteri, joka on pankkikortin kokoinen kuukautisten merkitsemistä varten
  • Kaunis mustekynä samasta syystä kuin kalenteri
  • Lämmitettävä kauratyyny kuukautiskipuja helpottamaan
  • Kaunis muistikirja, johon voi kirjoittaa omista tuntemuksistaan uudessa tilanteessa
  • Tarroja, joissa oli englanniksi tytärtäni rohkaisevia, kehuvia ja ylistäviä adjektiiveja kultaisilla kirjaimilla turkoosia taustaa vasten (esim. beautiful, brave, strong)

Kauniin lahjapaketin antaminen oli loistava tapa kertoa tyttärelleni kuukautisista. Hän tutki innolla esineitä ja kyseli niistä. Hän avasi ja tutki miten siteitä käytetään.  Saimme rennosti jutella ja tyttäreni sai vastauksia kysymyksiinsä. Kerroin tyttärelleni, että hänen kehossaan tapahtuvat muutokset ovat kaikki hyviä. Painotin, että hänen kehonsa toimii juuri niinkuin kuuluukin.  Keskustelimme siitä, että on tärkeää huolehtia kehostaan hyvin ja arvostaa omaa kehoaan. Halusin tyttäreni myös tietävän, että olen käytettävissä ja sanoin: ”Muista aina, että olen täällä sinua varten. Voit tulla aina luokseni jos jokin mietityttää tai haluat vielä kysyä jotain.”

Voit olla varma, että tyttäresi aistii rakkautesi ja arvostaa, sitä että olet nähnyt vaivaa ja panostanut siihen, että kerrot kuukautisista voimauttavalla tavalla.

On ihana seurata oman tyttären kasvua naiseksi! Olisi ihana jakaa ajatuksia ja kokemuksia kanssasi. Millaisia ajatuksia sinulla heräsi? Kuinka tytölle kannattaisi kertoa kuukautisista?