Kotikoulun käsityö: Opettele hyödyllisiä solmuja

Voimauttavan kotikoulun käsityötunneilla kotikoululainen on opetellut tekemään solmuja, jotka jokaisen kannattaa osata. Niiden opettelu on ollut innostavaa, sillä kotikoululainen on kokenut niiden oppimisen merkityksellisenä niiden käytännön hyödyn vuoksi.

Nämä solmut olivat aiemmin jokaisen perustaitoja, mutta nykyään niitä enää harva taitaa. Valtakunnalliseen käsityön opetussuunnitelmaan on kirjattu erilaisten solmujen opettelua (OPS 2016) useammille vuosiluokille. Kotikoululainen on aiemmin tehnyt ryijysolmuja käsityötunneilla kotikoulussa. Nyt hän toivoi pääsevänsä opettelemaan oikeassa elämässä tarvittavia hyödyllisiä solmuja. Tämän vuoksi olemme valinneet yhdessä kotikoululaisen kanssa opeteltaviksi sellaiset solmut, joiden osaamisesta on oikeasti hyötyä esimerkiksi telttaillessa, retkillä jne. Opettele sinäkin solmujen tekemistä yhdessä Voimauttavan kotikoulun kotikoululaisen kanssa. Tässä alla on pari esimerkkiä kotikoululaisen opettelemista solmuista.

VIULUSOLMU ELI FLAAMILAINEN KYTKY

Kotikoululainen opetteli tekemään viulusolmun, jota on aiemmin kutsuttu flaamilaiseksi solmuksi merimiesten arkikäytössä. Tämä solmu on haastava kotikoululaiselle, sillä sen solmimisessa käytetään kahta eri köyttä.

Ensin hän asetteli irtopään kahdeksikon muotoon ensimmäisestä köydestä.

Tämän jälkeen hän pujotti toisen köyden ensimmäisen köyden kahdeksikon mukaisesti. Näin hän liitti kaksi köyttä yhteen, ikäänkuin viulun rungon muotoon.

PAALUSOLMU

Kotikoululainen opetteli käsityön tunneilla paalusolmun tekemistä. Kotikoululainen tutki huolellisesti ohjetta ja teki yläpuolisen polven ja piti irtopäätä oikeassa kädessään.Kotikoululainen kiersi kättä myötäpäivään lenkin läpi. Näin hän teki lenkin, jonka läpi hän pujotti irtopään. Kotikoululainen taittoi irtopään kiinto-osan takaa ja sujautti takaisin pienemmän lenkin läpi. Sitten hän sääti päälenkin haluamaansa kokoon ja varmistu, että köyden pää ulottuu riittävän pitkälle melkein lenkin pituuteen saakka.

Mitä sellaisia kädentaitoja olisi sinun mielestäsi tärkeä oppia kotikoulussa, joista on kotikoululaiselle hyötyä arkielämässä? Olisi ihana kuulla mitä hyödyllisiä kädentaitoja sinun kotikoulussasi on opeteltu?