Kesän parhaat herkkumansikat- ihana mansikkakakun resepti ja ideoita monialaiseen oppimiskokonaisuuteen

Metsämansikoiden maku on vertaansa vailla. Ne sulavat suussa ja ovat todellisia aarteita kerääjälleen. Innokkaat poimijamme ovat keränneet YLTÄKYLLIN metsämansikoita ja herkullisia luomumansikoita, joista he keksivät valmistaa mitä ihanampia mansikkaherkkuja. Tästä kehkeytyi myös luonnollista oppimisista tukeva monialainen oppimiskokonaisuus oppijalähtöisesti. Nappaa parhaat ideat ja herkullinen resepti kotikouluusi!

Kotikoululaiset saivat kerralla reilun litran metsämansikoita.  He ovat vertailleet innoissaan metsämansikoiden ja luomumansikoiden makua ja kokoa. On ihana nähdä kuinka kiitollisia ja onnellisia kotikoululaiset ovat siitä, että metsämansikoita on ylitsevuotavan paljon, niin paljon, että joka kerta metsämansikoita jää yli kun koko perheellä ja ystävillä on vatsat jo pullollaan niitä. Meidän tämän kesän valtavan runsasta mansikkasatoa näet tässä alla olevassa kuvassa.

Mansikoiden ympärille rakentui oppijalähtöisesti monialainen oppimiskokonaisuus, jossa yhdistyivät seuraavat oppiaineet mielekkäällä tavalla:

MATEMATIIKKA: Kotikoululainen teki oma-aloitteisesti oivaltavia laskutoimituksia. Mansikoiden määrästä syntyi kerto- ja jakolaskuja. Mansikoiden määrää kotikoululainen tutki litroina, desilitroina, grammoina ja kiloina. Hän teki käytännön ositusjakoa mansikoilla esim. paljonko on 2/3 osaa tietystä määrästä mansikoita.

YMPÄRISTÖOPPI ja BIOLOGIA: Kotikoululainen tutki innoissaan mansikan kasvuvaiheita ja sitä miten mansikan kukka pölyttyy hyönteisten avulla, jotta kukka muuttuu mansikaksi. Hän tutki metsämansikan kasvuympäristöä ja nimesi lähellä kasvavia kasveja ja puita oppaiden avulla.

ÄIDINKIELI: Kotikoululainen kuvaili metsämansikoiden ja luomumansikoiden makua ja luetteli pitkän listan adjektiiveja. Hän keksi hauskoja loruja ja runoja metsämansikoista ja mansikoista.

MUSIIKKI: Kotikoululainen lauloi ja soitti viululla sekä rytmisoittimilla näitä ihania mansikka-aiheisia lauluja, joita sinäkin voit laulaa alla olevien musiikkivideoiden avulla.

IHANAN MANSIKKAKAKUN RESEPTI

Mansikoiden keruu huipentui mansikkakun leipomiseen. Kotikoululaiset leipoivat yhdessä ihanan mansikkatäytekakun. Siinä tuli harjoiteltua luontevasti yhteistyötaitoja, jotka kuuluvat laaja-alaiseen osaamiseen (L1-L7; OPS 2016). Mansikkakakusta tuli ihanan mehevä, ilman kuorrutetta oleva ”naked cake”. Tämä kakku on helppo toteuttaa myös pienempien kotikoululaisten kanssa.

Kun kotikoululaiset poimivat mansikoita, olivat he hyvin motivoituneita poimimisesta, koska mansikkakakun leipominen oli mielessä koko ajan houkuttelevana palkintona.

Ihanan tästä kakusta tekee se, että mansikat on itse innolla ja iloiten poimittuja ja kakku on kotikoululaisten itse rakkaudella leipoma. Kakusta tulee varmasti ihana, kun siitä saa tehdä oman näköisen ja koristella sen suloisilla mansikoilla.

Kakkupohja:

4 kananmunaa
2 desilitraa sokeria
2 desilitraa vehnäjauhoja
2 desilitraa perunajauhoja
2 tl leivinjauhetta

Täyte:

6 dl vispikermaa, 2 tl vaniljasokeria, itse tehtyä mansikkahilloa ja mansikoita

Kostutukseen:

2 tl vaniljasokeria
n. 1 1/2–2 dl maitoa

Koristeluun:
Reilusti mansikoita
4–5 dl vispikermaa
2 rkl vaniljasokeri

Vatkaa kananmunat ja sokeri kovaksi vaahdoksi. Sekoita jauhot ja leivinjauhe keskenään. Lisää jauhoseos muna-sokerivaahtoon muutamassa erässä välillä sekoittaen. Sekoita taikina tasaiseksi. Kaada kakku leivinpaperilla vuorattuun noin 20 cm irtopohjavuokaan. Paista kakkua 175 asteessa noin 45 minuuttia ritilän päällä. Kokeile kakkupohjan kypsyyttä hammastikulla.

Kumoa kakku ritilälle jäähtymään. Leikkaa jäähtynyt kakku valintasi mukaan joko yhteen tai kahteen kerrokseen.

Vatkaa kerma vaahdoksi ja mausta vaniljasokerilla.

Kostuta kerrokset vaniljasokerilla maustetulla maidolla. Täytä kukin kerros  ensin mansikkahillolla, kermavaahdolla ja sitten halkaistuilla mansikoilla. Voit toki vaihtaa täytteen järjestystä. Kostuta lopuksi kakun päällimmäinen kerros alapuolelta

Koristele kakku vain yläpuolelta kermavaahdolla ja tuoreilla mansikoilla.

Vinkki : Täytettä tulee aika runsaasti, mutta jos haluat laittaa vähemmän täytettä kakkuun, niin lopun voi tarjota jälkiruuaksi. On makuasia kuinka paljon täytettä kakkuun haluat laittaa!

Voimauttava kotikoulu toivottaa oppimisen riemua kesääsi!