Maailman paras mustikkakukko – kotikoululaisen lempiherkku ja monialainen oppimiskokonaisuus

Mustikat ovat nyt kypsiä. Voimauttavan kotikoulun kotikoululaiset rakastavat mustikoita ja he haluavat jakaa sinulle reseptin, joka vie kielen mennessään.  Nappaa tästä ideoita monialaiseen oppimiskokonaisuuteen.
Löydät ILMAISIA TEHTÄVIÄ kotikouluusi artikkelin lopusta.
Joko sinä olet kerännyt mustikoita? Leivo niistä herkullinen mustikkakukko, joka sopii välipalaksi tai jälkiruuaksi kotikoululaiselle ja koko kotikouluperheelle. Maailman parhaan tästä mustikkakukosta tekee se, että kaikki siinä on alusta loppuun saakka itse tehtyä: mustikat on omin käsin innolla kerättyjä ja mustikkakukko on itse ilolla ja rakkaudella leivottu koko perhettä ja ystäviä varten.

Tästä mustikkakukosta saat kotikouluusi monialaisen oppimiskokonaisuuden, jossa yhdistyvät seuraavat oppiaineet mielekkäällä ja luonnollisella tavalla:
  • YMPÄRISTÖOPPI, BIOLOGIA: metsäretki, jossa kotikoululainen poimii mustikoita ja tutkii luontoa. Hän kerää näytteitä luonnosta, esimerkiksi käpyjä, kasveja, sieniä, muita marjoja, yms. jotka hän kuvaa, tunnistaa ja nimeää oppaiden avulla. Hän keskustelee jokamiehen oikeuksista.
  •  ÄIDINKIELI: kotikoululainen kirjoittaa lorun tai runon mustikoista ja lukee reseptin mustikkakukosta tästä alta.
  • LIIKUNTA: mustikkaretken aikana saa loistavaa liikuntaa metsässä. Kotikoululainen hyppii ja kiipeilee luonnollisten esteiden yli, esimerkiksi kannot, kivet ja kaatuneet puunrungot ovat loistavia liikuntapaikkoja ja ne mainitaan valtakunnallisessa liikunnan opetussuunnitelmassakin (OPS 2016).

Tämän jutun lopusta löydät valmiita, tehtäviä mustikoista ja muista marjoista ILMAISEKSI kotikouluusi.

MUSTIKKAKUKON RESEPTI

Valmistusohje

kuori:
200 g voita
1 dl intiaanisokeria
4 dl ruisjauhoja tai riihiruisjauhoa
1 tl leivinjauhetta

täyte:
1 litra mustikoita
½-1 dl intiaanisokeria
½ dl perunajauhoja

1. Vatkaa pehmennyt voi ja sokeri vaahdoksi.
  2. Yhdistä jauhot ja leivinjauhe ja lisää rasva-sokeriseoksen joukkoon. Sekoita tasaiseksi.
  3. Voitele korkeareunainen uunivuoka ja korppujauhota tai jauhota ruisjauholla.
  4. Painele ¾ taikinasta vuoan pohjalle ja reunoille.
  5. Sekoita täytteen ainekset ja kaada vuokaan.
  6. Tee lopusta taikinasta mustikkakukolle kansi.
  7. Paista isoa mustikkakukkoa 200°C:ssa noin 35-40min.
  8. Mustikkakukko tarjotaan paistoastuassaan kuten piiras. Mustikkakukko sopii esimerkiksi vaniljajäätelön, kermavaahdon tai vaniljakastikkeen kanssa nautittavaksi.

ILMAISIA TEHTÄVIÄ MARJOISTA

Tunnista marjoja – Kotikoulun ympäristöoppi

Voimauttava kotikoulu toivottaa ihanaa kesää ja oppimiseen ILOA marjaretkille!