Miksi kotikoulu on PARASTA meidän perheelle

Voimauttavassa kotikoulussa kotikoulu on ollut ehdottomasti paras ratkaisu meidän perheelle. Meille on tärkeää tehdä asioita yhdessä perheenä ja kotikoulu on mahdollistanut sen mahtavalla tavalla.

Meillä on VAPAUS monipuolisesti  tehdä kaikkea yhdessä. Kotikoulussa me olemme monipuolisesti voineet

YHDESSÄ PERHEENÄ:

• Matkustella
  • Vierailla museoissa
  • Käydä nähtävyyksissä
  • Osallistua erilaisiin tapahtumiin

• Retkeillä luonnossa
  • Käydä pitkillä vierailuilla ystävien luona
  • Tutkia omia kiinnostuksen kohteita syvällisesti

• Toteuttaa projekteja
  • Aloittaa omia kerhoja kavereille (keppihevoskerho, tiedekerho)
  • Harrastaa tavoitteellisesti

Meille on tärkeää yhdessä perheenä oleminen. Me nautimme koko perhe yhdessä touhuamisesta ja ystävien kanssa olemisesta. Vanhempien näkökulmasta kotikoulussa on ihanaa seurata lasten iloa uuden oppimisesta. Se vapautuneisuus ja ennakkoluulottomuus, jolla he tarttuvat uusien asioiden tutkimiseen on jotain mikä tavallisen koulun oppilailta puuttuu. Se innostus ja vapautuneisuus tarttuu myös kavereihin ja saa kiitosta aikuisilta vieraillessamme erilaisissa nähtävyyksissä ja kohteissa. Esimerkiksi elokuussa museon opas hämmästeli kuinka aktiivisesti, reippaasti ja älykkäästi lapsemme keskustelivat hänen kanssaan. Keskustelun perusteella hän luuli  lastemme olevan iältään vanhempia kuin mitä he ovat. Hän oli tottunut siihen, että koululaiset ovat yleensä hyvin tympääntyneinä ja passiivisia museokierroksilla. Museon opas koki ilahduttavana kotikoululaisten innon ja kysymykset ja elävöittävän keskustelun, jota he kävivät oppaan kanssa. Tavallisen koulun opettajana en voisi olla onnellisempi siitä, että pystymme tarjoamaan lapsillemme parasta eli kotikoulun rajoittavan tavallisen koulun tilalta. Parasta kotikoulussa on elämä. Elämässä oppiminen ja se, että kotikoululainen on oman elämänsä aktiivinen osallistuja eikä luokassa hiljaa istuja.

Innostus oppimisesta tarttuu pienempiin sisaruksiin. Viisivuotias on oman kiinnostuksensa mukaan oppinut itse lukemaan ja kirjoittamaan. Hän kirjoittaa hämmästyttävän pitkiä tarinoita kokonaisilla lauseilla ja riemuitsee koko perheen kanssa, kun hän sujuvasti lukee kaikille ääneen omat kertomuksensa silmät ilosta ja onnesta loistaen. Vapaus oppia omaan tahtiin, ilman rajoituksia ja jäykkää aikataulua on kotikoulussa tuottanut hämmästyttävää iloa ja edistymistä opinnoissa. Myös isommat kotikoululaiset ovat monissa aineissa edellä ikätovereitaan, koska he haluavat oikeasti oppia. Koulukirjat ovat täyttyneet kevyesti vuotta aiemmin monissa aineissa ikätovereihin verrattuna. Kotikoulu on parasta meidän perheellemme, koska lapset kukoistavat ja lapset voivat silminnähden paremmin kuin tavallisen, rajoittavan koulun oppilaat.

Olisi ihana kuulla miksi kotikoulu on paras ratkaisu sinun perheellesi?