Numeroleikit – hauskaa matematiikkaa ja englantia kotikouluun 1.-3.luokkalaisille

Voimauttava kotikoulu jakaa loistavan vinkin numeroleikit-opetusohjeista kotikouluusi.

Löydät tosi hyviä ohjeita toiminnalliseen matematiikkaan ja englantiin:

Lukujono numerokorteista (sopii varhaiskasvatukseen sekä ensimmäisiksi vieraan kielen numerotehtäviksi)
Laittakaa numerokortit lattialle. Korteissa voi olla pelkkä numero, pelkkä teksti tai molemmat. Järjestäkää numerot suuruusjärjestykseen pienimmästä isompaan ja toisin päin.

——-

Pyykkipoikien kiinnitys ja numeroiden konkreettinen havainnollistaminen
Kiinnittäkää numerokortin numeron osoittama määrä pyykkipoikia korttiin kiinni. Tarkistakaa yhdessä laskien, että numero ja pyykkipoikien määrä varmasti täsmäävät. Kiinnitettäviä esineitä voivat olla myös verholenkit, jotka muodostavat pitkän ketjun, kun niitä kiinnitetään alekkain numerokorttiin tehtyyn reikään.

Matikkakuutiot ovat myös hyvä tapa numeroiden havainnollistamiseen. Lapset voivat kasata saman määrän kuutioita numerokortin päälle/viereen tai vaikka rakentaa tornin, jossa on numeron osoittama määrä palikoita. Tärkeää on taas tarkistaa yhdessä ääneen laskien, täsmäävätkö lukumäärät keskenään.

Helmet lasipurkissa. Jokaista numeroa kohden on yksi pieni purkki/astia, johon laitetaan sama määrä helmiä/kiviä/muista pieniä esineitä, kuin numero osoittaa. Kaikki helmet lasketaan, kun niitä laitetaan purkkiin.

Kaikki edellämainitut numeroketjut/ kasat ja tornit voidaan purkaa satunnaisessa järjestyksessä. Lasten pitää osata sanoa se numero, jonka rakennelman ohjaaja purkaa.
——–

Montako sormea?
Ohjaaja näyttää numeroa ja sanoo sen ääneen. Lasten tulee näyttää niin monta sormea, kuin ohjaaja mainitsi. Kuvallisen numerokortin voi jättää pois, kun luvut ovat tuttuja.

———

Tornin rakennus
Leikissä lapset saavat legoja, dubloja, matikkakuutioita tai jotain muita rakenneltavia elementtejä heidän taitotasolleen sopivan määrän. Ohjaaja ohjeistaa rakentamaan tornin, jossa on X määrä palikoita ja lapset rakentavat tämän mahdollisimman nopeasti. Nopein tai tarkoin saa pisteen. Kaikkien rakennelmat tarkistetaan yhdessä ääneen laskemalla. Tornit puretaan joka kerta ennen uuden rakentamista.

———

Lukujonon jatkaminen satunnaisesta kohdasta. Ohjaaja sanoo numeron tai aloitusnumero arvotaan nopalla heittämällä, josta numerojonoa jatketaan eteenpäin.

———-

Kuuntele ja laske. Ohjaaja pudottaa helmiä tms. metalliastiaan. Lapsen tulee laskea mielessään vieraalla kielellä, montako kolahdusta kuuluu ja kertoa vastaus kohdekielellä.

———–

Lukujonon heittäminen. Ohjaaja kiinnittää numerokortit satunnaiseen järjestykseen (pelkkä numero tai teksti) seinään ja lapsi heittää pallolla tai hernepussilla jokaista lukua samalla sanoen numeron ääneen. Aloitusnumero voi olla 0 tai se voidaan arpoa.

Voimauttava kotikoulu toivottaa oppimisen ILOA kotikouluusi!