Äidinkieli ja kirjallisuus: opetussuunnitelman TEKO-OHJEET+ yli 1000 e-kirjaa ilmaiseksi rajoituksetta

ILMAISIA e-kirjoja yli 1000 kappaletta! Ilman rajoituksia.

Uuden opetussuunnitelman (OPS 2016) oppiaine äidinkieli ja kirjallisuus oli aiemmin pelkkä äidinkieli. Uudessa opetussuunnitelmassa kirjallisuus ja luetun ymmärtämisen ja tekstin analysoinnin taidot painottuvat uudella tavalla äidinkielessä ja siksi kotikoulussa siihen kannattaa panostaa.

Ennen kuin aloitan, kerron selvyyden vuoksi, että tämä ei ole opetussuunnitelma, jossa lapsesi oppii lukutaidon. Oletan, että olet ohittanut sen vaiheen. Kun lapsesi osaa lukea sen verran sanoja, että hän pystyy oikeasti lukemaan ja ymmärtämään lukemansa ohjeet (tyypillisesti 2.-3.-luokalla), on aika keskittyä rakentamaan lukemisen  taitoja; sujuvuutta, luetun ymmärtämistä ja sanastoa.

Monet vanhemmat hyppäävät tämän vaiheen yli kotikoulussa. He myyvät vanhat lukukirjat äideille, joilla on nuorempia lapsia ja ojentavat omalle lapselleen paksun kirjan koulupäivän lopuksi. En suosittele tekemään näin. Lapset tarvitsevat yhä harjoitusta olennaisissa lukemisen taidoissa läpi koko peruskoulun. Tämän jälkeen, suurin osa lapsista kykenee osallistumaan kursseille, joissa lukeminen yhdistyy eri oppiaineisiin. Älä hyppää tälle tasolle ennen kuin on sen aika!

Seuraavaksi kerron kuinka oma kirjallisuuden opetussuunnitelma tehdään kotikoulussa.

KUINKA TEHDÄÄN OMA KIRJALLISUUDEN OPETUSSUUNNITELMA:

VAIHE 1: SELVITÄ MISTÄ LAPSESI PITÄÄ

Kyllä, aloitamme siitä, mistä lapsesi pitää. Mielestäni tämä on kaikista tärkein tekijä, kun valitaan kirjoja joita lapsesi tulee lukemaan kotikoulussa. Luota minuun, tämä on kotikoulun kauneus ja se on elintärkeä perustus terveen rakkauden kasvamiselle oppimista kohtaan. Tarjolla on niin paljon mahtavia kirjoja. Miksi lapsesi ei lukisi niistä aiheista, joista hän nauttii?

Minä rohkaisen lapsiani tekemään listan kaikista asioista, joista he haluaisivat lukea.  Annan heidän vapaasti piirustella listaan, samoin kuin käyttää sanoja listan laatimiseen. Yleensä annan heidän tehdä listaa usean päivän ajan. Pidän listaa pöydän päällä tai jääkaapin ovessa ja rohkaisen heitä lisäämään listaan asioita kun he kysyvät minulta kysymyksen jostain asiasta tai jos he osoittavat kiinnostusta jotain asiaa kohtaan.

VAIHE 2: MÄÄRITÄ KUINKA PALJON AIKAA ON KÄYTETTÄVISSÄ

Ennen kuin aloitamme tiettyjen kirjojen valitsemisen kotikoulussa, haluan tarkastella niitä tekijöitä, jotka määrittävät sen miten monta kirjaa me otamme kirjalistalle. Tässä on vain muutama kysymys joihin vastata:Kuinka monta koulupäivää meillä on käytössä?

• Kuinka monena päivänä on lukemista joka viikko?
  • Kuinka monta kirjaa on tarkoitus lukea?
  • Kuinka monta pitkää kappaleisiin jaettua kirjaa  ja lyhyempää kirjaa sisällytetään  opetussuunnitelmaan?

Tässä vaiheessa, haluamme vain yleiskuvan asiasta. Kirjat voidaan lisätä myöhemmin.

VAIHE 3: KIRJOJEN ETSINTÄ

Tästä alkaa hauskin osuus. Kun pidämme kaksi ensimmäistä vaihetta mielessä, on aika kerätä kirjat, joita tarvitset lukuvuotta varten kotikoulussasi. Henkilökohtaisesti, käytän usein Project Gutenberg:in ILMAISIA e-kirjoja suomeksi . Sieltä löytyy yli 1000 kirjaa Suomen kielellä. Lisäksi käytän Projekti Lönnrotin ILMAISIA e-kirjoja suomeksi ja jos näistä ei löydy jotain kirjaa, ostan kirjoja nettiantikvariaateista ja – kirpputoreilta. En halua huolehtia ja stressata siitä onko kirjastossa oikeat kirjat paikalla juuri silloin, kun lapsi on valmis lukemaan vai onko joku toinen henkilö varannut kirjan, pakottaen meidät palauttamaan sen kirjastoon ennen kuin lapsi on lukenut kirjan loppuun. Tästä huolimatta kirjasto on mahtava resurssi, jos koet sen sopivan sinulle!

VAIHE 4: LIITÄ KIRJAT LÖYHÄSTI KOTIKOULUSI AIKATAULUUN

Nyt kun olet valinnut kirjat, käy ne läpi ja liitä ne opetussuunnitelmaan. Voit laittaa kirjat siihen järjestykseen milloin haluat lapsesi lukevan niitä tai voit määrätä luettavaksi vähintään yhden kappaleisiin  jaetun kirjan kuukaudessa. Minun tyttäreni haluaa valita itse missä järjestyksessä hän lukee kirjoja.  Jos en tarvitse niitä tietyssä järjestyksessä, miksi en antaisi hänen itse valita? Pidämme vain yksinkertaisesti valitut kirjat  valmiiksi ladattuna tabletilla ja ostetut kirjat hyllyllä saatavilla.

VAIHE 5: ETSI RESURSSEJA, JOTKA TÄYDENTÄVÄT KIRJOJASI

Tämä on yleensä rankin vaihe koko suunnittelutyössä, mutta sen ei tarvitse olla. Useimmille kirjaklassikoille on jo valmiita lisäresursseja ympäri internettiä. Sinun tarvitsee vain hakea kirjasi otsikolla ja hakusanalla ”printable”.  Yleensä hyviä  resursseja löytyy pinterestistä. Jos sieltä ei löydy kannattaa hakea Googlella. Jos löytämämme materiaalit ovat olleet englanninkielisiä, olemme käyttäneet niitä englannin tunteihin integroituna tai soveltuvin osin suomeksi kotikoulussamme.

Meidän kotikoululaisen suosikki oli viime vuonna ”lapbook”- kirjan tekeminen luetun kirjasarjan rinnalla. Silti rehellisesti sanottuna, vaikka kuinka paljon tykkäisikin lapbook:ien tekemisestä ja kirjoihin liittyvistä tehtävistä, on osattava rajata, etteivät ne varasta aikaa  ja energiaa kotikoulun muilta aineilta.

Oletko sinä yrittänyt tehdä omaa opetussuunnitelmaa lukemiseen kotikoulussa? Mitkä resurssit olet kokenut hyviksi ja toimiviksi?

Maaret

Käytännönläheisten työkalujen ja kotikouluresurssien kautta Maaret on sitoutunut auttamaan ja tukemaan perhettäsi kasvamaan kotikoulupolullasi niin, ettet uuvu elämän haasteiden keskellä. Voimauttava kotikoulu-blogin pitäjällä, Maaretilla on maisterin tutkinto, draamapedagogiikan lisäkoulutus ja lisensiaatin jatkotutkinto. Hän on perehtynyt  voimauttavaan oppimiseen ja oppijan minäkäsityksen terveeseen tukemiseen.  Maaretilla on yli 15 vuoden kokemus lasten ja nuorten kanssa työskentelystä.  Ennen kaikkea hän vaalii ja arvostaa työtään äitinä ja kotikouluopettajana kolmelle ihanalle lapselleen.