Kotikoulun esikoulu – Mitä siellä oikein tehdään? PARHAAT VINKIT ja ILMAISET MATERIAALIT

Tässä jutussa esittelemme sinulle PARHAAT VINKIT esikouluun kotikoulussa. Kerromme mitä kotiesikoululainen tekee ja millaisia digitaalisia oppimateriaaleja esikoululaisemme käyttää. Nappaa vinkit ja ILMAISET oppimateriaalit! Sekä ihana ILMAINEN DIGIAARRE, jonka esikoulainen löysi!

ESIKOULULAISEN TOIVEIDEN JA TAVOITTEIDEN KARTOITUS

Ennen kun kotikoulun esikoulu alkoi, me kartoitimme esikoululaisen toiveita ja tavoitteita.  Annoin esikoululaiselle monisteen, johon hän täytti useamman päivän ajan omia tavoitteitaan ja kiinnostuksen kohteitaan piirtämällä. Paperi oli koko ajan esillä keittiön jääkaapin ovessa ja esikoululainen täydensi sitä aina kun hän puhui jostain innoissaan tai huomasi haluavansa osata uusia taitoja. Kotiopettajana myös minä kannustin häntä merkitsemään tavoitteitaan paperiin aina kun kuulin hänen puhuvan jostakin tavoitteesta.

Lopputulemana hän toivoi ensisijaisesti saavansa käyttöönsä aapisen ja oppivansa kirjainten kirjoittamista ja lukemista. Hän valitsi isän vanhan aapisen, eikä halunnut uutta. Hän RAKASTAA AAPISTAAN, erityisesti sen vuoksi, että se on ollut isällä pienenä. Toiseksi hän halusi oppia numeroita ja helppoja laskuja. Listalta nousi myös esiin englannin oppiminen. Esikouluainen toivoi myös kovasti oppivansa  leipomaan erilaisia piirakoita ja kakkuja sekä koristelemaan niitä.

MITÄ KOTIESIKOULUSSA TEHDÄÄN?

Esikoululainen on joka viikko tutkinut innoissaan kirjaimia, tavuja ja sanoja omasta aapisestaan kotiopettajan avustuksella. Hänellä on ollut käytössä myös esikoulukirja, jossa on paljon monipuolisia tehtäviä muun muassa laskemisen, hahmottamisen ja kirjainten opetteluun liittyen.

Kotikoulun esikouluLainen nauttii lisäksi seuraavien esikoulutehtävien tekemisestä:

• leipominen
  • pisteestä pisteeseen-tehtäväkirjan täyttö
  • kuuntelu-kirjojen seuraaminen omasta kirjasta
  • muovailuvahalla muovailu
  • vesiväreillä maalaus
  • palapelien teko
  • ompelukuvien ompeleminen
  • draama ja imrovisaatioharjoitusten tekeminen sisarusten kanssa
  • askarteleminen; saksien ja liiman käytöstä
  • Oppi ja ilo 6+ puhinapakka-korttien tussitehtävät, jotka ovat  uudelleen pyyhittäviä
  • erilaiset lautapelit

Esikoululainen käyttää seuraavia digitaalisia oppimateriaaleja ja nettipelejä:

Voimauttavan kotikoulun omat oppimateriaalit, joista esikoululainen nautti kovasti:

Lisäksi esikoululainen soittaa viulua ja pianoa ihanan opettajan johdolla etätunneilla viikottain.

YHTEISET TAITOAINEET KOTIKOULULAISEN KANSSA

Kannattaa huomioida, että esikoulaisella on yhteiset taitoaineiden tunnit kotikoululaisen kanssa, joihin esikoululainen osallistuu omalla taitotasollaan.  Katso tästä mitä käsitöissä on tehty: Kotikoulun käsityöt.  Näet tästä esimerkkejä siitä, mitä kuvataiteessa on tehty: kotikoulun kuvataide.

Kotikoulussamme vietämme aamupäivät yhteisten aineiden parissa kaikki yhdessä työskennellen. Katso tästä kuinka kotikoulussamme toimitaan vuoden 2021 suunnitelman mukaan

KOTIESIKOULULAISEN SUOSIKKIPUUHAT

Kysyin mikä on esikoululaisen suosikkipuuha kotieskarissa. Hän vastasi, että se on oma LEIKEKIRJA ja LEIPOMINEN. Hänellä on A5-kokoinen ruutuvihko, johon hän leikkaa ja liimaa kuvia lehdistä. Esimerkiksi heppakuville on oma osio ja kukka-kuville oma.

Leipomisen saralla hän on opetellut leipomaan täytekakkuja ja kuivakakkuja ja on toteuttanut oman synttärikakun, ystävänpäiväkakun ja uuden vuoden kakun. Tämä kaikki on toteutettu lämpimän ja ehdottomasti rakastavan vuorovaikutuksen vallitessa. Niin, että roiskeet ja jauhon leviäminen eivät ole lainkaan haitanneet, kun pääasia on ollut kokemus oman pystyvyyden tunteen vahvistamisesta ja onnistumisen elämyksen saavuttamisesta. Virheet ovat olleet upeita tilaisuuksia oppia ja esikoululainen on kokenut olonsa itsevarmaksi ja hyväksi leipoessaan kakkuja.

DIGIAARRE ESIKOULUUN

Tällä viikolla olemme löytäneet ihanan digiaarteen ja haluamme jakaa sen kanssasi. Esikoululainen on tutkinut ihania aapisia, sillä tästä alta löytyy kaikki Suomen aapiset digitoituna. Löydätkä sieltä oman aapisen? Löytyykö äitisi ja isäsi vanha aapinen? Kotiesikoululainen on vertaillut mitä eroja isovanhempien aikaisessa aapisessa on hänen omaan aapiseensa verrattuna. Olemme saaneet keskustella luontevasti historiasta ja siitä millaista oli lapsuus eri aikakausina Suomessa.

Kaikki Suomen AAPISET digitoituna

Esikoululainen tykkäsi erityisesti näistä aapisten harjoituskirjoista. Ne on laadukkaasti tehty. Ne ovat selkeitä ja niistä puuttuu kaikki turha ja ylimääräinen, hänen omien sanojensa mukaan.

Toivottavasti sait iloa ja ideoita tästä kotiesikoulu-jutusta. Jokainen perhe on erilainen ja jokainen perhe löytää oman tavan pitää esikoulua kotikoulussa. Millainen on teidän esikoulu kotikoulussa? Olisi ihana kuulla sinun eskarilaisen puuhista. Millaisia ideoita sinulla on esikouluun kotikoulussa?

HUOM! Kotiesikoululaisesta ei ole ilmoitusvelvollisuutta.