HYÖDYNNÄ OLYMPIALAISIA KOTIKOULUSSA: maabongausta, englantia ja virtuaalisia tehtäviä

Opiskele innostavasti yhdessä Voimauttavan kotikoulun kanssa. Jaamme ILMAISIA virtuaalisia tehtäviä ja hauskoja ideoita, joiden avulla jokainen voi oppia maiden, kielien ja kansallisuuksien nimiä ENGLANNIKSI innostavalla tavalla. Tehtäviä on hauska tehdä parhaillaan menossa olevien Tokion olympialaisten avulla tai minkä tahansa muun urheilukisan parissa.

HAUSKAA MAABONGAUSTA

Tämän innostavan maabongauksen voi toteuttaa helposti minkä tahansa kansainvälisen urheilukilpailun yhteydessä, jossa on osallistujia useasta eri maasta yhtäaikaa.

Kotikoululainen seurasi Tokion olympialaisten avajaisia tv:stä. Hän nappasi käteensä tabletin ja bongasi googlemapsista missä kukin maa sijaitsee sitä mukaan kun urheilijoiden sisäänmarssi eteni maittain.

Maiden bongauksen aikana keskustelimme samalla kustakin maasta innokkaan kotikoululaisen kanssa. Jos et keksi kysymyksiä, voit käyttää esimerkiksi seuraavia Voimauttavan kotikoulun laatimia kysymyksiä.

Kysymyksiä maiden bongaukseen tai keskustelun pohjaksi bongauksen aikana:

• Mikä on pienin maa pinta-alaltaan?
  • Mikä maa on suurin pinta-alaltaan?
  • Mikä maa on sinulle ennestään tuntematon?
  • Missä maassa haluaisit käydä, miksi?

Voit keksiä itse lisää kysymyksiä

Kotikoululaisella on 4. luokan opetussuunnitelmassa maiden nimien, kansallisuuksien, lippujen ja kulttuurien opiskelua, jotka on kirjattuna valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa niin ympäristöoppiin kuin englantiinkin (OPS 2016).

ENGLANNIN, MAANTIEDON JA TVT:N INTEGROITU NÄYTTÖTEHTÄVÄ

Tästä maabongauksesta syntyi luontevasti maantiedon, TVT:n ja englannin oppiaineet integroiva näyttötehtävä oppijalähtöisesti, sillä tämä oli kotikoululaisen oma idea. Otimme kuvia ja videota näyttötehtävän toteutuksesta.

Tästä alta näet kuinka eri oppiaineet yhdistyvät maabongauksessa:

• ENGLANTI: Maiden nimet englanniksi, englanninkielisen selostuksen kuuntelu ja urheiluaiheinen sanasto.
  • MAANTIETO:  Maiden lippujen tunnistaminen. Maiden kokojen, pääkaupunkien ja asukaslukujen etsiminen kartalta.
  • TVT: Maiden etsiminen googlemapsista älylaitteella.

VIRTUAALINEN TEHTÄVÄ: MAITA, KIELIÄ JA KANSALLISUUKSIA

Tässä on hyvä maita, kansallisuuksia ja kieliä käsittelevä yhdistelytehtävä, jossa englanninkielinen ilmaus pitää yhdistää suomenkieliseen.

LISÄÄ NETTITEHTÄVIÄ: MAITA, KIELIÄ JA KANSALLISUUKSIA ENGLANNIKSI

Tässä alla on lisää loistavia virtuaalisia tehtäviä maksutta kotikouluusi. Pääset tekemään niitä samantien ja vastaukset pystyt tarkistamaan jokaisessa kohdassa erikseen.

Kansallisuuksia tehtävä 1

Kansallisuuksia tehtävä 2

Kotikoulussa ihanaa on juuri tämä vapaus ja oppijalähtöisyys. Oppiminen ei rajoitu viralliseen lukukauteen, vaan oppiminen tapahtuu oppijan oman inspiraation ja innostuksen pohjalta vaikka ”kesälomalla”! On ihana seurata kotikoululaisen oppimisen iloa ja innostusta!