Anna itsellesi tilaisuus rakastaa kotikoulun pitämistä

Kun aloitin kotikoulun pitämisen minulla oli kolme lasta, yksi kotikoululainen, leikki-ikäinen ja vauva. Ja minä olin todella EPÄVARMA. Koska minä olin perinteisen koulun tuotos, vaati paljon tietoista poisoppimista (lukemista; ajatusmallien ja asenteiden muuttamista) rennon ja myönteisen kotikouluilmapiirin luomiseksi.

Suurin muutos oli se, että aloin aidosti uskoa siihen, että lapseni eivät ainoastaan halua oppia vaan, että heillä on luonnostaan sisäsyntyinen tarve tehdä niin. Siis, että he voisivat innostua oppimisesta ilman, että heitä houkutellaan, painostetaan tai lahjotaan ulkoapäin ( ts. arvosanat, koulumenestys tai palkkiot).

TÄLLÄISTÄ ON KOTIKOULUMME NYKYÄÄN

Ensimmäisistä hapuilevista askelista, jolloin käytin muodollista opetussuunnitelmaa, olen tullut pitkälle tähän päivään, jossa toteutamme omannäköistä oppijalähtöistä, rentoa ja innostavaa kotikoulupolkua Voimauttavassa kotikoulussa.

Nykyään meidän kotikoulupäivämme täyttyvät

• Syvällisistä ja innostavista keskusteluista mistä tahansa aiheesta
  • Tutkivasta oppijuudesta
  • Opintoretkistä museoihin ja työpaikoille (tosin ennen maaliskuuta 2020)
  • Interaktiivisesta vuorovaikutuksesta kansainvälisten kotikouluperheiden kanssa (mm. kotikoululaisten yhteiset etäsessiot, esitelmät, oppitunnit Teams yhteydellä)
  • Pelillistämisestä
  • Ulkona ja metsässä leikkimisestä

• Oppijan omien henkilökohtaisten kiinnostuksen kohteiden ja unelmien tavoittelusta
  • Ja kaikkein tärkeimpänä oikean elämän elämisestä yhdessä rakastavien läheisten ympäröimänä (kotikoululainen on oman elämänsä aktiivinen osallistuja)

Toivon, että mikä tahansa sinun kotikoulutyylisi on, niin huomaat pian, että kotikoulu EI näytä lainkaan tavalliselta koululta. Teen parhaani ja jaan kanssasi yleisimpiä ja olennaisimpia kotikouluasioita, jotka soveltuvat kaikille kotikoulun pitäjille, olipa sinun tapasi pitää kotikoulua mikä tahansa. Tutustu tästä kotikoulun aloitusoppaaseen, jonka Voimauttava kotikoulu on laatinut avuksesi.

Olisi ihana kuulla sinusta. Millaisia ajatuksia sinulla on kotikoulusta? Miten sinä haluaisit pitää tai pidät kotikoulua? Mikä on muuttunut kotikoulussasi, jotta siitä tuli miellytävämpää ja rennompaa? Mikä on kotikoulutyyli, joka toimii teille?