Kotikoulun käsityö: kissa-niskatyyny TUTORIAALI

Käsityön opetussuunnitelmassa Voimauttavassa kotikoulussa on ihana kissatyynyn tekeminen. Sitä oli niin hauska tehdä, että päätimme jakaa ohjeet, jotta voit halutessasi tehdä oman ihanan kissa-niskatyynyn.

Niskatyynyn tekemiseen tarvitset:

• Silmäneula (mielellään pyöreäpäinen)
  • Rullarihmaa
  • Vohvelikangasta
  • Muliinilankaa tms.
  • Nuppineuloja
  • Ompelukone
  • Täytevanua
  • Askarteluhuopaa tai kangasta

KANKAAN OSTAMINEN – MATEMATIIKKAA KÄYTÄNNÖSSÄ

Kotikoululainen valitsi itse kangasliikkeestä kankaan, joka on hänen lempiväriään eli turkoosi. Hän löysikin aivan ihanan sävyisen turkoosin vohvelikankaan myyjän avustuksella. Hän seurasi kiinnostuneena, kun myyjä mittasi kankaasta sopivan palan ja hän keskusteli myyjän kanssa kankaan mittaamisesta. Hän osti myös turkoosin rullarihman.

Tällä ostosreissulla kotikoululainen sai harjoitella rahalaskuja ostamisen yhteydessä (ennen maaliskuuta 2020). Lisäksi kotikoululainen on harjoitellut rahalaskuja ”Käy kaupassa”-nettipelin avulla, jota sinäkin voit pelata. Myös matematiikan kirjan tehtävien kautta raalaskut ovat tulleet tutuksi.

KISSATYYNYN TEKO-OHJEET

Käsitöissä kotikoululainen suunnitteli itse kissatyynyn mallin. Hän leikkasi kaksi samankokoista kappaletta mallin mukaan turkoosista vohvelikankaasta.

Kotoa löytyi kaunista liukuvärjättyä ruskeansävyistä kirjontalankaa, jolla kotikoululainen kirjoi kissalle erilaisia raitoja.

HUOM! Kirjontalankaan ei tehdä solmua langan päähän, vaan lankaa jätetään yli n.10 cm tai sen verran, että sen päättely onnistuu lopuksi neulan avulla.

Kotikoululainen laski tarkasti vohvelikankaan ruutuja kirjoessaan kissalle säännöllisiä raitoja.

Tässä alla olevassa kuvassa näkyy kaikki pääraidat valmiina.

Kirjomisen jälkeen kotikoululainen käänsi kissan oikeat puolet vastakkain, kiinnitti ne yhteen nuppineuloilla n. 2 cm:n päässä reunasta ja ompeli ne yhteen ompelukoneella suoralla ompeleella.

Ompelemisessa uutta ja haastavaa oli pään muodon ompelu, jossa kotikoululainen opetteli ompelukoneen jalan nostoa ja kankaan suunnan varovaista kääntämistä neulan ollessa pohjassa ja jalan ollessa ilmassa.

Kun kissan ompelu oli valmis, kotikoululainen käänsi sen oikein päin.

Hän täytti kissan askarteluvanulla ja kiinnitti erityistä huomiota korviin, jotta niiden muoto on kokonaan jämäkästi täytettynä. Hyvä apuväline korvan kärkien täyttämisessä oli tylsä lyijykynä.

Koska tyyny on tarkoitettu niskatyynyksi, täytti kotikoululainen sen napakasti.

Sitten hän ompeli kissa-tyynyn täyttöaukon kiinni käsin neulalla ja langalla.

Lopuksi hän leikkasi ja liimasi ruskeasta huovasta kissalle silmät ja nenän.

Näin suloinen kissatyynystä tuli.

Toteuta oma niskatyynysi. Voit tehdä jonkin muun eläinhahmon muotoisen niskatyynyn, vaikka koiran, kalan tai pupun.  Millaisen niskatyynyn sinä haluaisit tehdä?

Toivottavasti tästä oli sinulle hyötyä ! Mitä te olette tehneet kotikoulun käsitöissä?