Kotikoululaisen lempiprojekti 2.osa-OPPIMATERIAALIA maksutta

Featured Video Play Icon

Voimauttava kotikoulu on suunnitellut ja rakentanut monimuotoisen ja laaja-alaisen (L1-L8; OPS 2016) opintokokonaisuuden, joka on innostava ja tutkivaa oppimista tukeva. Nappaa ILMAISET oppimateriaalit jutun lopusta!

Innostu Pieni talo preerialla kirjoista uudella tavalla / Pixabay

Tämä kokonaisuus rakentuu suomenkielisen ja englanninkielisen ”Pieni talo preerialla”-kirjasarjan ympärille. Kirjasarja koostuu kaiken kaikkiaan yhdeksästä kirjasta.

Kotikoululainen valitsi projektiaan varten ”Pieni talo suuressa metsässä” ja ”Litte House in the Big Woods” kirjat, joita hän työsti innoissaan äidinkielen ja englannin tunneilla sekä vapaa-aikana.

Tässä alla olevassa kuvassa on hurmaava Ingallsien paperinukkeperhe, joka on ollut ahkerassa käytössä kotikoulussamme seuraavasti:

• eläytymistä vaativa draama
  • dialogiharjoitukset
  • kirjan ääneen lukeminen

Kotikoululaista tämä projekti motivoi erityisesti englannin oppimiseen, koska aihe on oppijalähtöisesti valittu eli hänen lempikirjansa mukainen.

Kyseessä on monivuotinen Lap book-projekti, johon kotikoululainen tekee yhden aukeaman täyteen mini-kirjoja valitsemastaan Pieni talo preerialla kirjasta. Hän käsittelee koko lukukauden samaa kirjaa, joka hänellä on käytettävissä englannin ja suomenkielisenä versiona. Tämä on erittäin motivoivaa ja kasvattaa intoa oppimista kohtaan, kun useat eri oppiaineet yhdistyvät tässä projektissa englannin ja äidinkielen lisäksi.

INTEGROINTI SEURAAVIIN OPPIAINEISIIN

• ÄIDINKIELI JA KIRJALLISUUS: ”Pieni talo suuressa metsässä”-kirjojen lukeminen, niiden tapahtumien referointi ja uudelleen kerronta ja kirjoitus mini kirjoihin. Suullinen kirjailijaesittely Laura Ingalls-Wilderista. Muiden preeria-aiheisten kirjojen lukeminen, esim. Bret, Harte: ”Preerian poika” ja Carol Ryrie Brink: ”Villin lännen Kati”
  • ILMAISUTAITO: Eläytyminen Lauran rooliin ja vuorosanojen ja hauskojen kohtausten uudelleen esittäminen ja nukketeatteri.
  • KUVATAIDE: ”Pieni talo suuressa metsässä”-kirjojen aiheiden maalaaminen, kädentaidot ja sommittelu ”Little House Lapbook”-kirjan kokoamisessa.
  • ENGLANTI: Englannin kieliset ”Pieni talo suuressa metsässä”-kirjat, TV-sarja Yle Areenassa, ”Little House Lapbook”-kirjan tekeminen, englannin ja suomenkielisten kirjojen tutkiminen ja lukeminen rinnakkain. Oman sanaston kokoaminen (suomi-englanti) keskeisistä aihepiirin sanoista.
  • HISTORIA JA KULTTUURI: 1800-luvun Amerikan historian tutkiminen, esimerkiksi aitojen valokuvien kautta. Pohjois-Amerikan intiaanien tutkiminen kirjan avulla: ”Pohjois-Amerikan intiaanit”-valokuvakirja, jonka kuvaajana on ollut presidentti Rooseveltin tyttären hääkuvaaja. Kotikoululainen on seurannut myös suomalaisia ja pohjoismaisia Laura Ingallsin naapureita ja pohtinut miksi Suomestakin lähdettiin Amerikkaan siirtolaisiksi.
  • MUSIIKKI: ”Oi Susanna” siirtolaisajan viulukappaleidenn harjoittelu ja soittaminen.
  • MATEMATIIKKA: Preeriareseptien ja ohjeiden kirjoitus ja amerikkalaisten mittayksiköiden vertailu eurooppalaisiin. Välimatkojen laskeminen kartalta, kun Ingallsin perhe matkaa vankkureilla halki Amerikan.
  • YMPÄRISTÖOPPI: Eläinten jälkien tutkiminen ja tunnistaminen-minikirjassa ja ympäristöopin tehtävissä.

NARRAATION JA REFEROIMISEN TAIDOT

Lap bookissa tehtävänä oli ytimekkäästi omin sanoin referoida kirjan keskeisiä tapahtumia minikirjasiin, jotka kotikoululainen sommitteli ja liimasi videolla olevaan ”Little House Lapbook”-kirjaan. Kotikoululainen oli erittäin innostunut tästä projektista ja erityisesti narraation ja referoinnin taidot kehittyivät, kun hän aivan kuin huomaamatta kertoi innoissaan kirjan tapahtumista näitä mini-kirjoja kirjoittaessaan ja askarrellessaan.

Tästä alla olevasta linkistä sinulle oppimateriaalia maksutta:

Koko Pieni talo preerialla-kirjasarjan lapbook:it ILMAISEKSI