Keppihevostallin toiminta kotikoulussa

Tutustu Voimauttavan kotikoulun innostavaan keppihevoskerhoon. Nappaa parhaat ideat kuinka TVT, liikunta, kuvataide, käsityö ja äidinkieli yhdistyvät oppijalähtöisesti kepparitallin toiminnassa.

Kotikoululainen perusti oman liikunnallisen keppihevoskerhon muutama vuosi sitten. Kerhon perustaminen sopii valtakunnallisen opetussuunnitelman (OPS 2016) laaja-alaisen osaamisen osioon (L7) osallistuminen ja vaikuttaminen, jossa oppilaita innostetaan kerhotoimintaan ja esimerkiksi ympäristötoimintaan tai muun toisia osallistavan toiminnan aloittamiseen ja ohjaamiseen.

Alla olevalla videolla näet kotikoululaisen keppihevostallin kansion, johon kotikoululainen on kirjoittanut  sisällön. Näitä sisältöjä hän on opettanut kepparikerholaisille, jotka ovat osallistuneet hänen ohjaamaansa kepparikerhoon. Kansioon kirjoittaminen on ollut äidinkielen näyttötehtävänä kotikoulussamme.

Kotikoululainen on jo muutaman vuoden harrastanut keppihevostalli-harrastusta, jonka hän aloitti tavallisessa koulussa ekaluokalla. Keppihevosharrastuksen hän on yhdistänyt aiemmin esimerkiksi käsityöhön ompelemalla oman ihanan keppihevosen, jonka ohjeet näet täältä KEPPIHEVOSEN OHJEET, joten liikunnallisen keppihevoskerhon perustaminen oli luonteva seuraus.

Keppihevoskerhon osallistujina ovat kotikoululaisen ja kotiesikoululaisen kaverit.  Kerho on kokoontunut ulkona esim. pihalla ja lähimaastossa. Kerhossa on parhaimmillaan kuusi osallistujaa kotikoululainen ja kotikoulumme ekaluokkalainen mukaan luettuna.

KEPPIHEVOSKERHON LIIKUNNALLINEN TOIMINTA

Välineiksi keppihevoskerhoon hankittiin erilaisia keppihevosesteitä, sekä kartioita, hevosen hoitopakit, keppihevosharrastuskirjoja ja eri painoisia ja kokoisia keppihevosia eri ratsastuslajeja varten (esteratsastus, laukkakilpailut, maastoratsastus, western ja kouluratsastus).

KEPPIHEVOSKERHON BRÄNDI-KUVAN SUUNNITTELU JA TOTEUTUS

Kotikoululainen laati keppihevoskerhoaan varten brändi-kuvan tietokoneella Adobe Spark-sovelluksella.

Hän valitsi ensin lähtökohdaksi hevosen kuvan, joka muistuttaa eniten hänen lempihevostaan Fridaa, jonka näet alla olevassa kuvassa.

Tässä integroitui luontevasti TVT ja kuvataide ja kotikoululainen oli hyvin motivoitunut brändikuvan tekemisestä tietokoneella.

Onpa ihana seurata kotikoululaista, joka on aidosti innostunut uuden oppimisesta.