PARAS LAHJA ISÄLLE – tee itse laulu – helpot ohjeet ja opetusvideo

Monesti ajatellaan, että musiikin tekeminen on mahdollista vain, jos osaat soittaa jotain. Sinun ei kuitenkaan tarvitse tuntea nuotteja, riittää että osaat hyräillä tai laulaa. Tee isänpäivä-lahjaksi oma kappale näiden helppojen ohjeiden avulla kotikoulun musiikin tunneilla. Valtakunnallisessa musiikin opetussuunnitelmassa (OPS 2016) jo alakoululaiset tekevät omia kappaleita. Innostu laulun tekemisestä yhdessä Voimauttavan kotikoulun kanssa!

Enää ei tarvitse pohtia mitä isälle lahjaksi. Tee ainutlaatuinen ja ikimuistoinen lahja, joka varmasti sulattaa isän sydämen isänpäivänä. Opettele tekemään oma laulu tämän selkeän opetusvideon avulla, jossa oikea opettaja opettaa kuinka kotikoululainen voi tehdä oman kappaleen. Tämä innostava oman laulun tekeminen sopii niin alakoulun kuin yläkoulunkin musiikin tunnille.

Alla olevan opetusvideon vahvuus on siinä, että opettaja tekee siinä laulun vaihe vaiheelta samalla kun hän kädestä pitäen opettaa laulun tekemistä. Opetusvideo löytyy seuraavan otsikon alta.

OPETTAJA OPETTAA LAULUN TEKEMISEN

Seuraavalla videolla on selkeä oppitunti siitä, kuinka kotikoululainen voi itse tehdä oman kappaleen.

IDEOI OMA LAULU ISÄLLE

Jos keksit hyvän kertosäkeen hyräillessäsi laulua itseksesi, kannattaa idea kirjoittaa heti paperille. Jos mahdollista voit äänittää ideasi suoraan mp3-soittimeen, tabletille tai kännykkääsi. Saatat tarvita jopa yli 10 ideaa kertosäkeeksi ennenkuin keksit jotain todella tarttuvaa. Voit kuitenkin parhaassa tapauksessa luoda laulun jopa heti ensimmäisellä kerralla. Anna perheenjäsentesi kuunnella kertosäkeesi sen hahmotteluvaiheessa ja kertoa siitä oma mielipiteensä. Mutta muista säilyttää yllätys, niin ettei isä kuule lauluasi ennen isänpäivää.

NÄIN TEET LAULUN ISÄLLE – 3 ASKELTA

1. LAULUN NIMI & AIHE

Aloita keksimällä laululle nimi ja aihe. Aiheen ja nimen valitsemiseen voi käyttää reilusti aikaa. On tärkeää, että isänpäivälahjaksi tulevan laulun sanoma on selkeä ja että isä voi samaistua siihen.  Mukaansatempaavia teemoja ovat hassut sattumukset isän elämässä, mukavat puuhat isän  kanssa, isän auto tai työkoneet. Laulu voi myös vain välittää tunteita ja rakkautta isää kohtaan. Laulun aiheen tulee tulla voimakkaasti esille kertosäkeessä ja kertosäkeen tulee olla ainutlaatuinen ja puhutteleva, jotta isä muistaa sen ja haluaa laulaa mukana.

Mieti seuraavia asioita kun valmistelet isänpäivä-laulun aihetta ja kertosäettä:

• Paikka
  • Isän parhaat ominaisuudet
  • Isän luonne
  • Toteamus
  • Havainto
  • Isän kanssa koettu tapahtuma
  • Isän auto tai työkoneet
  • Isän rakkaimmat eli oma perhe; lapset ja heidän äitinsä

2. RAKENNE

Tee laululle rakenne. Päätä mitkä ideat tulevat esille laulun eri osissa. Kertooko ensimmäinen säkeistö esimerkiksi taustan koko tarinalle? Vai kerrotaanko siinä miltä kertojasta tuntuu juuri nyt?

3. TEKSTI

Luo kertosäkeeseen ja muihin säkeisiin sopiva teksti ja muokkaa tekstiä niin, että siitä tulee tasapainoinen ja sujuva. Kirjoitustyön aikana kannattaa käyttää apuna sanakirjaa, josta voit löytää sanoja, jotka päättyvät samalla tavalla tai sisältävät samoja tavuja.

KUINKA SAAT LUOVUUDEN SYTTYMÄÄN

Hahmotellessasi laulua käy helposti niin, että oma laulu muistuttaa jo olemassa olevaa laulua. Siksi laulua luodessa kannattaa välttää musiikin kuunteluaan, ainakin kertosäkeen luomisvaiheessa. Kun sinulla on aihe ja nimi laululle, lähde vaikka ulos kävelylle löytääksesi rauhallisen ympäristön ajatuksillesi. Ja yllättävän monet laulut ovat muuten syntyneet jonkin muun puuhan tai työn lomassa tai ihan vaan suihkussa rallatellessa…

Ovatko ideat vähissä?
Valitse vanha laulu, johon kirjoitat aluksi uudet sanar. Tekstin ollessa valmis, sävellä tai laula sille uusi melodia.

Hyvää tulevaa isänpäivää! Hauskoja hetkiä kotikoulun musiikin parissa!

Katso lisää ideoita kotikoulun isänpäivä-lahjaksi:

DIY isänpäivälahja-tuloste