Kotikoulun äidinkieli: Käsitteiden määritteleminen – toimiva esimerkki kotikoululaisen oppimismotivaation vahvistamisesta

On ilo seurata kotikoululaisen oppimista, kun hän opettelee motivoivalla tavalla käsitteiden määrittelemistä. Katso tästä parhaat vinkit kotikoululaisesi motivoimiseksi.

Kotikoululainen opetteli äidinkielen tunnilla määritelmän tekemistä, ylä- ja alakäsitteiden määrittelyä sekä olennaisten ominaisuuksien kuvailemista. Tämä integroitiin mielekkäällä tavalla kotikoululaisen pitämään keppihevoskerhon toimintaan. Hän kirjoitti innoissaan määritelmiä hevosten varusteista.

Kotikoulussa kannattaa määritelmän tekeminen liittää kotikoululaisen kiinnostuksen kohteeseen tai rakkaaseen harrastukseen. Se motivoi ja innostaa kotikoululaista yltämään parhaaseensa. Kotikoululaisemme oli motivoitunut määritelmien tekemisestä erityisesti siitä syystä, että hänellä oli aito kohdeyleisö, oikeat ihmiset, keppihevoskerholaiset,  joita varten hän teki määritelmät. Tämä kohdeyleisö odotti innolla uusien käsitteiden oppimista kotikoululaisen kirjoittamien määritelmien avulla. Tälläinen oikeassa elämässä oppiminen ja opitun asian merkityksellinen hyödyntäminen ja oman tuotoksen jakaminen muille samasta asiasta innostuneille saa kotikoululaisen voimautumaan oppijana.

Oppikirjan antamat valmiit määritelmien aiheet olivat keinotekoisia, eikä niistä olisi ollut mitään hyötyä oppilaalle. Oppikirjassa pyydettiin nimittäin määrittelemään mikä on pipo, sudoku ja rubiikinkuutio. Kotikoululaisen mielestä nämä oppikirjan käsitteiden määrittely-aiheet ovat suorastaan typeriä. Hän ei enää ihmettele yhtään, että moni alkaa vihaamaan tavallista koulua, koska aiheilla ei ole mitään merkitystä oppilaiden elämässä.

Katso tästä kuinka Voimauttavassa kotikoulussa on aiemmin hyödynnetty keppihevoskerhoa ja mitä kotikoululainen on tehnyt kepparikerholaisten kanssa perustamassaan ja ohjaamassaan keppihevoskerhossa:

Keppihevostallin toiminta kotikoulussa

Mikä on sellainen aihe tai harrastus, joka on merkityksellinen ja rakas sinun kotikoululaisellesi niin, että voisit käyttää sitä äidinkielen tehtävissä kotikoululaisesi oppimismotivaation vahvistamiseksi?

Voimauttava kotikoulu toivottaa oppimisen riemua kotikouluusi!