Suunnittele ja rakenna UNELMIEN LUMILINNA – Kotikoulun monialainen oppimiskokonaisuus

Voimauttavassa kotikoulussa on innolla rakennettu lumilinnaa yhdessä ystävien ja perheen kanssa.

Tässä monialaisessa oppimiskokonaisuudessa yhdistyi mielekkäällä tavalla seuraavat oppiaineet kotikoulussamme:

• Kuvataide
  • Liikunta
  • Ympäristöoppi

Lumilinnan suunnittelu, rakentaminen ja lumilyhtyjen kaunis sijoittelu kuuluvat kuvataiteen osioon. Lumilinnan rakentaminen on hikistä puuhaa ja hyvää liikuntaa koko keholle.  Lumilinnan rakentajat ovat pitäneet hauskaa myös mäessä lumilinnan rakentamisen lomassa ja saaneet siinä valtavan hyvää hikiliikuntaa.

Ympäristöopin osioon puolestaan kuuluu elävöittävät keskustelut veden eri olomuodoista ja lumen erilaisten rakenteiden tutkiminen niin suoja- kuin pakkassäässä lumilinnaa rakentaessa.

LAAJA-ALAISEN OSAAMISEN TAIDOT KEHITTYIVÄT

Tässä kotikoulun monialaisessa oppimiskokonaisuudessa kehittyivät laaja-alaisen osaamisen (OPS 2016; L1-L7) taidot kuten:

• yhteistyötaidot
  • sosiaaliset taidot
  • projektin johtamistaidot
  • suunnittelutaidot
  • pitkäjänteisyys
  • kärsivällisyys
  • joustavuus

Kotikoululainen käytti ystäviensä kanssa seuraavia työvälineitä lumilinnan rakentamisessa:

• Lumentyönnin
  • Erilaiset lumilapiot
  • Omat kädet
  • Erilaiset kepit ja oksat

Lumilinnan rakentajat suunnittelivat lumilinnaan huolellisesti paikat lumilyhdyille ja tuikkusyvennyksille. He rakensivat lumilinnaan portin.

He rakensivat upean pyöreän pöydän keskelle lumilinnaa. Pöydän päälle he tekivät komean lumilyhdyn katseenvangitsijaksi.

Kun lumilinna oli vihdoin valmis, odotti kotikoululainen innolla illan hämärtymistä yhdessä ystäviensä kanssa, jotta he pääsisivät ihastelemaan lumilinnaa iltavalaistuksessa ja saisivat sytyttää lumilyhtyjen tuikut. Alla olevasta kuvasta näet kuinka vaikuttava näky lumilinna on täydessä iltavalaistuksessa.

Kotikoululainen huokasi ihastuksesta ystäviensä kanssa, kun tuikut valaisivat heidän rakentamansa upean lumilinnan. Tämä upea näky palkitsi ahkerat rakentajat ja toi iloa kaikille, jotka sen näkivät.

Voimauttava kotikoulu haastaa jokaisen kotikoululaisen rakentamaan unelmiensa lumilinnan. Millaisen lumilinnan sinä rakennat?