Katsaus menneeseen KOTIKOULUVUOTEEN

Katso mikä kotikoulussa toimi hyvin, mikä oli parasta antia ja mitä muutimme. Omien lasten kehityksen seuraaminen on suuri etuoikeus, sillä monessa perheessä näin ei ole. Kuluneen lukuvuoden aikana muissa perheissä on ollut erikoisjärjestelyjä, kun lapset ovat olleet kotona.  Meille tämä on ollut minusta yhteyden aikaa ja meille on kertynyt paljon ihania ja palkitsevia hetkiä yhdessä.

Meillä vanhemmilla on ollut suuri ilo seurata oppimista, oppimisen iloa ja uusia asioita. Olemme samalla oppineet itsekin uusia asioita.

ARVOKKAITA ELÄMÄNTAITOJA

Koulussa opitaan paljon asioita, jotka saattavat unohtua myöhemmin, mutta meidän perhe on oppinut paljon sellaisia elämäntaitoja, mitä ei koulussa yleensä opi.

Koulussa ollaan keinotekoisessa ympäristössä saman ikäisten henkilöiden kanssa oikean todellisen elämän ulkopuolella; koululaiset ovat kuin kalat lasimaljassa. Tämä on kaukana todellisesta elämästä, sillä harvoin työelämässäkään on tilannetta, jossa kaikki ovat samanikäluokan edustajia. Todellisessa elämässä esimerkiksi työpaikoilla ympärillä on eri ikäisiä ja erilaisista elämäntilanteista tulevia henkilöitä.

Meillä kotikoululaiset ovat aktiivisia oman elämänsä osallistujia ja määrittäjiä. He ovat oppineet arvokkaita elämäntaitoja.

Vuosi sitten alkoi juuri oikeaan aikaan ”Pieni talo preerialla”-sarja, josta opimme paljon asioita esimerkiksi kotikouluumme, käytännön asioita kotona, ruuanlaittoon ja perhe-elämään. Saimme oppia arvokkaita asioita perhe-elämästä myös muilta perheiltä ja erityisesti sitä miten hienosti ja taidokkaasti voi hoitaa ihmissuhteita perheiden ja läheisten välillä.

Peruskotitaloustaitojen arvon ymmärtää usein vasta aikuisena. Kotikoululainen toivoi oppivansa perusreseptin, jota muuntelemalla syntyy HELPOSTI erilaisia herkkuja. Hän oppi leipomaan samaa simppeliä reseptiä muuntelemalla muffinsseja, kuivakakkuja, makean piirakan ja täytekakkupohjan. Kotikoululaisella on sellaisia taitoja, joita ei monella ole vielä aikuisenakaan tai tokkopa koskaan!

Hänellä on varmuutta ja itseluottamusta keittötaidoissa ja hän silminnähden nauttii osaamisestaan. Olin yllättynyt kuinka paljon epävarmuutta aikuiset naiset kokevat keittiössä, jos he eivät ole saaneet lapsena rauhassa opetella peruskeittiötaitoja, rakastavan ja lämpimän ilmapiirin vallitessa.

MIKÄ TOIMI HYVIN – MITÄ MUUTIMME

Varsinkin opetussuunnitelmien laatiminen koko lukukaudeksi kerralla osoittautui toimivaksi. Opetussuunnitelmassa oli selkeästi näkyvissä mitä kullakin viikolla tulee tehdä, jolloin kotikoululainen pystyi itsenäisesti etenemään opinnoissa, vaikka olisin ollut imettämässä vauvaa. Olin kuitenkin koko ajan kuuloetäisyydellä ja annoin aina ohjausta ja tukea myös vauvan imetyksenkin aikana, jos kotikoululainen koki sitä tarvitsevansa.

Kansioiden käyttö osoittautui monta kertaa lukuvuoden aikana sopivaksi menetelmäksi, kotikoululainen pystyi itsenäisesti etenemään opinnoissaan omassa tahdissaan. Kansion käytöllä vältyttiin eri oppiaineissa aiemmin käytettyjen vihkojen katoamiselta ja turhalta etsimiseltä. Tämä turha aikavaras saatiin näin eliminoitua!

Tieto ja viestintätekniikan haltuunotto onnistui kotikoulussamme hyvin tänä lukuvuonna. Kansallisessa opetussuunnitelmassa (OPS 2016) lukee esimerkiksi käsityön kohdalla seuraavaa : ”T6 opastaa oppilasta käyttämään tieto – ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa Oppilas opettelee hyödyntämään tvt:aa käsityöprosessissa. Jotta tämä tavoite toteutuisi, laitoimme kuvauspisteen kotikoulululaista varten ja opastimme häntä käyttämään laitteita ja ohjelmia. Kotikoululainen hoiti osittain itse töidensä dokumentoinnin suunnittelun, dokumentoinnin ja editoinnin. Tämä motivoi kotikoululaista ja hän koki tvt-taitojen harjoittamisen mielekkääksi.

OPPIMISBLOGIN VAHVUUDET

Oppimisblogi on ollut käytössämme alusta asti. Sen vahvuus on reaaliaikainen näkyminen tutkivalle opettajalle. Se on myös upea dokumentointiväline, johon on helppo tallentaa kotikoululaisen koulutyöt ja näyttötehtävät.

Olemme myös kuluneen lukuvuoden aikana saaneet antaa vertaistukea ihanille etäkoulu- ja kotikouluperheille sekä perheille, joissa suunnitellaan tulevaa kotikoulua. Yhteydenottojen määrä on ollut koko ajan kasvussa. Kuluva lukuvuosi on ollut kaikin tavoin hyvin palkitseva!

Viime vuoden aikana Voimauttava kotikoulu-blogissa eniten käyty sivu on ollut Ilmainen keppihevosen ohje. Seuraavaksi eniten on käyty katsomassa artikkelia Opettele kellonaikoja ja tehtäviä 1. ja 2. luokkalaisille. 9.4.2021 Voimauttava kotikoulu blogin yksittäisellä sivulla kävi 560 eri ihmistä hakemassa parhaat vinkit kotikouluunsa Mikael Agricolan päivä 9.4.2021-PARHAAT TEHTÄVÄT -artikkelista! Sen jälkeen tuon artikkelin lukijamäärä on kasvanut huimasti joka viikko.

Kiitos teille kaikille!

Riemuitaan ja iloitaan yhdessä ihanasta kesästä!